Jaká byla výprava
Na
poslední akci v kalendářním roce (6.12.) jsme se vydali do pražského Braníka.
Odtud totiž vyjížděl první prosincový víkend parní vlak s historickými
vozy, a nutno dodat, že pořádně dlouhý. Nežli jsme našli svá místenková
místa – zpočátku v jiném voze, protože ta trojka na voze neznamenala
třetí vůz, ale třetí třídu – chvilku to trvalo. Vlak byl plný, ale tak
akorát, právě díky místenkám.
Poté,
co se celá souprava dala do pohybu, jsme si povídali o tom, kdo nás to
vlastně táhne – jak taková parní mašina funguje. Že je v ní zapotřebí
topit, že spolyká mnoho vody, která vytváří... Nás táhla Šlechtična,
lokomotiva řady 475.179 z roku 1949. Schéma parní mašiny jsem dětem
nerozdával, neb by ho domů asi nedonesly nezmuchlané. Oddílové děti
dostaly schéma až na schůzkách. Vagóny procházel anděl, Mikuláš a
čerti. Snad každé dítko zazpívalo nebo řeklo básničku a každé dítko
dostalo od anděla perník.
Trasa
vedla po pražském Semmeringu po vysokánských obloukových viaduktech na
okraji Prokopského údolí, na Žvahov a vzhůru po úbočí Dívčích hradů s
výhledem na noční Prahu a dál přes Jinonice a Cibulku do Zličína. A pak
to celé zpět. Jízda to byla pro děti poměrně dlouhá, takže bylo
pochopitelně ve vagónech živo. Vlakem procházel ještě modrý slon, pěkně
špinavý od čerta. Že by Africký Mikuláš? Po příjezdu do Braníka a
zahasnutí nádražních osvětlení nastal velký ohňostroj. To byla taková
tečka za tím naším večerem. A my domů pádili už moderním vláčkem.
Jaká byla
Jednu
listopadovou neděli (9.11.) jsme se vydali za železničními modely do Království
železnic. A jak jinak, než vlakem. Už beztak početnou skupinu rozšířili
ještě zájemci z Prahy. Na začátku dvoupodlažní expozice si děti
utvořily skupinky převážně po čtyřech, každá skupinka dostala pracovní
list, ti starší o něco těžší. Úkolem skupin bylo hledat na kolejových
modelech věci zadané v pracovních listech. Například „V krytém bazénu
stojí na skokanském můstku žena. Jakou barvu mají její plavky?“ nebo
„Jak se jmenuje jediné kino v expozici?“
V
prvním podlaží jsou tři kolejové modely o celkové ploše 115 m2. U
těchto modelů děti strávily velkou část času. Pak jsme se přesunuli do
dalšího, většího patra. Všechny modely mají jezdící vlakové soupravy,
jezdící auta (které někteří chlapci s údivem pozorovali a koukali pod
podvozek, jak je možné, že po silnicích jezdí) a všude se střídá den a
noc a modely, auta, nádraží a některé domy svítí.
Po
přestávce na svačinu ve vlastní místnosti, kterou jsme měli
propůjčenou, pokračovala naše prohlídka. Mimo železničních modelů byli
k vidění také rozsáhlé expozice hraček, modelů a figurek z Lega,
panenek, stavebnice Merkur, K´Nex, největší prezentace v Evropě Mašinky
Tomáš, Igráčků, papírových modelů ve vitrínách a mnoho dalšího.
Kolejiště
v druhém podlaží jsou dělané podle krajů s jejich nejvýznačnějšími
stavbami. K zhlédnutí byl kraj Karlovarský, Plzeňský (s Dinoparkem),
Středočeský (např. s Karlštejnem), Liberecký s Ještědem a jezdící
lanovkou, Ústecký a město Praha. Pár zajímavých čísel z vyjmenovaných
krajů a Prahy, mimo kraje Libereckého, jehož údaje nejsou na webu
království železnic k datu psaní článku zveřejněné. Souhrnné údaje z
pěti "krajských" kolejišť:
Plocha kolejišť – 419 m2
Délka kolejí – 1 070 m
Počet statických aut – 1 044
Počet jezdících aut – 24 (údaj jen ze tří krajů)
Počet jezdících vlakových souprav – 49
Počet figurek – 10 610
Počet stromků – 8 920
Výprava
to byla parádní, ani jsme nenavštívili všechny expozice, pozornost dětí
začala ochabovat. Nazpět domů už jsme celkem pospíchali a na Smíchovské
nádraží jsme přišli chvíli před příjezdem vlaku. Zbylo nám tak ještě
trochu času probrat vyplněné pracovní listy. Převážnou část úkolů děti
splnily, žádná skupina ale nedokázala odpovědět na všechny otázky.
Nebylo divu, některé byli poměrně těžké.
Jaké bylo
Námět
na víkendové téma (10. - 12.10.) nám byly filmové plastelínové postavičky vynálezců
Wallace a jeho věrného psa Gromita (v Anglii, země původu, se jedná o
téměř kultovní postavičky). V malém městečku se chystala velká
zeleninová soutěž. Lidé si hýčkali svou výstavní zeleninu a schovávali
pod zámky ve sklenících. Wallace (čti volis) a Gromit mají firmu, která
„zneškodňuje“ škůdce zeleniny. Tedy králíky, které odchytávají a pak
láskyplně chovají u sebe doma. Jenže jeden ještě nevyzkoušený vynález
udělá v městečku, intenzivně se připravující na zeleninovou soutěž,
pozdvižení. Z pronásledovatele se stane pronásledovaný, králíkodlak,
požírající zeleninu opravdu ve velkém. Vše se nakonec vyřeší a k
dobrému obrátí.
To
je hodně ve stručnosti příběh, podle kterého děti do neděle hrály hry.
Wallace s Gromitem chytali králíky například do kleští. Zrovna tak naše
čtyři družstva Králíci v akci, Vlkodlaci, The Fox a Králíci měli za
úkol na louce vychytat všechny králíky. Jako kleště jsme použili klacek
s přivázaným kolíčkem na konci. Spousta králíků na lístečkách byla na
louce a „odchyt“ probíhal štafetově.
Další
tematická hra se odehrála v sobotu odpoledne v lese. Po lese byly pro
králíkodlaky rozvěšeny neodolatelné pochoutky; mrkve. Každé družstvo
mělo navíc mrkve ve své barvě fáborku. Členové družstev (králíkodlaci)
měli za úkol po lese objevit a bez použití rukou sníst co nejvíce svých
mrkví. Samozřejmě je ale chytal Wallace s Gromitem (každý králíkodlak
měl pět životů). Neméně zajímavá hra v nedělním dopoledni byl
Králíkocuc. Wallas s Gromitem měli na odchytávání ještě jedno zařízení,
kterým vysávali králíky ve velkém z podzemních nor. Děti rovna
nevysávaly králíky z nor, ale nasávaly papírové králíky své barvy
brčkem a přenášely do svého družstva, samozřejmě vše bez použití rukou.
Na
sobotní večer byl připravený táborák, ale místo pokynu „jdeme k
ohništi“ jsme museli konstatovat „prší.“ Buřty tak skončily v troubě na
pekáči. Místo večerního programu u táboráku jsme děti před večerkou
seznámily trochu blíže s Wallacem a Gromitem krátkým příběhem. Z něho
vyplynulo, že Wallace miluje sýr.
Během
víkendu se hrála spousta her a soutěží (filmový taneček, ztvárnění
zeleniny…) na zahradě, na hřišti a louce v Železné, v lese i klubovně.
Těch hodnocených do družstva bylo 11. Protože králíkodlaci nestihli
sníst v lese všechnu mrkev (králíkodlaci byli přeci jen malý a mrkve
velké), zůstala nám mrkev ještě do konce výpravy. Někteří by chroupali
dodnes, někteří už ji nemohli ani vidět. Jak to tak bývá, výpravu jsme
zakončili slavnostním vyhlášením výsledků, rozdáním diplomů a odměn a
hledáním sladkého pokladu. A možná, že se s Wallacem a Gromitem ještě
setkáme na nějaké další výpravě.
KRÁLÍCI V AKCI
|
THE FOX
|
KRÁLÍCI
|
VLKODLACI |
Vanessa V.
Valérie H.
Helena H.
Jakub P.
Marie P.
|
Petr B.
Vojta M.
Nikola J.
Amálie Č. Berenika Č.
|
Veronika Z.
Michal B.
Michal D.
Šárka Z.
Aleš Z.
|
Julie R.
Jakub S.
Adam R.
Nikola T.
Ondra M.
|
39 bodů |
36 bodů |
35 bodů |
31 bodů |
1.
místo |
2.
místo |
3.
místo |
4.
místo |
Jaká byla
V
polovině září jsme se vydali na turistickou výpravu k Sázavě. Na akci
bylo přihlášeno přes dvacet účastníků, ale snad pod hrozbou špatného
počasí někteří odřekli. A nedobře udělali. Z Prahy jsme vyrazili vlakem
do železniční stanice Petrov u Prahy, která je stejně jako další úseky
trati, vybudována na skalnatém svahu nad řekou Sázavou. Celá trasa vede
po červené turistické značce a zpočátku také po naučné stezce Medník.
Trasa vedla zpočátku podél Sázavy s poměrně mírným stoupáním, v některých částech cesty byly vybudované schody. Posázavská stezka
se začala budovat Klubem českých turistů v roce 1914, v délce 68
kilometrů byla dokončena o deset let později, jak nás informovala
pamětní cedule ve skále. Posázavská stezka je jen část z této dlouhé
trasy. My nešli samozřejmě 68 km, ušli jsme zcela v pohodě i s malými
dětmi plánovaných 11 kilometrů.
Cestou
bylo k vidění mnoho chat patřící pod staré trampské osady. Některé
chaty byly vystavěny na neuvěřitelných skalních výběžcích. Po cestě
jsme viděli silně ohroženého černo-žlutého mloka skvrnitého.
A také letící čarodějnici - ty zas tak ohrožené nejsou. Na trase je
několik vyhlídek, jedna už byla zcela zarostlá, ale bezkonkurenčně
nejlepší výhled poskytuje Klimentova vyhlídka, kde jsme si dali
svačinu/oběd.
Po
celou dobu pěší výpravy jsme hráli hru „Klíště.“ Hra měla velký úspěch
nejen u dětí a nadšení ze hry vydrželo několik hodin až k vlaku.
Pravidla jsou jednoduchá. Vezmete kolíčky (kolik záleží na velikosti
skupiny, my měly tři) a kdykoliv během cesty se je komukoliv snažíte
kamkoliv připnout, aniž by si toho dotyčný všiml. Když vedoucí náhodně
zvolá „klíště,“ tak v tu chvíli, kdo má na sobě nebo v ruce kolíček, má
trestný bod. Ze začátku hry jsou všichni pozorní, ale během času
pozornost samozřejmě upadne.
Náš
cíl byl v Kamenném přívozu, kde si dáváme na zahrádce restaurace další
várku občerstvení. Cestou pozorujeme v řece Sázavě invazní druh, nutrii říční.
Náš zpáteční vlak do Prahy byl poměrně plný, ale za to byl dvoupatrový.
Z horního parta vagónu byly občas vidět krásné scenérie do údolí řeky
Sázavy a na jednom nádražíčku jsme potkali parní lokomotivu.
Jaká bylo
Byla
to před prázdninami poslední víkendová
výprava (13. - 15.6.), opět za hojné účasti –
přes 30 dětí. Ještě v pátek se děti rozdělily do
čtyř družstev a vydaly
se sbírat části zprávy. Každé družstvo mělo
svou barvu zprávy, a
všichni ji složili a vyluštili. Zpráva bylo o
prvním údolí, ve kterém
je svítící strom, který musela družstva
najít. Svítící strom všichni
našli, obrali ho o světlo a ještě se našel pro
každého keramický dárek
v truhličce kousek od stromu.
V
sobotu dopoledne proběhlo na louce v Železné,
štafetové sbírání
dalších
dílků zprávy. Tentokrát
sbírání ztěžoval lovec, který dětem lovil
sebrané zprávy. Ve druhé zprávě
stálo „Hledejte druhé údolí…
To je
Tajemné údolí.“ Děti se dozvěděly, podle
čeho poznají, že jsou v
Tajemném údolí a co je jejich úkolem. Když
už jsme byli na louce vedle
dětského hřiště, nemohli jsme nechat děti se na něj jen
dívat :-).
Odpoledne,
po obědě a poledním klidu se celá výprava měla vydat hledat Tajemné
údolí. Jak ho poznat už děti věděly, ale v kterém lese vlastně je?
Abychom mohli údolí najít, musela družstva v zahradě hledat mapu, kde
bylo údolí popsáno. Děti z družstev nám pak říkaly, kudy bychom podle
mapy měli jít – tento test orientace v mapě dopadl pro všechny na
výbornou.
Údolí
nebylo těžké poznat. Tajemné bylo proto, že se v údolí podle pověstí
vyskytují záhadní živočichové, rostliny a stromy. Úkolem družstev bylo
Tajemné údolí prozkoumat, najít zajímavé rostliny, živočichy, přírodní
anomálie a tyto věci popsat nebo nakreslit. Ve zprávě bylo dále
napovězeno, jak mohou tyto věci popisovat.
Navečer
jsme si zahráli například hádací hru. V
zahradě bylo umístěno 23
cedulek s říkánkami a družstva měla uhodnout, co
říkanka znamená.
„Chytrá je a mazaná, v kurníku však
nezvaná.“ Není to těžké, že?
Večerní táborák s opékáním
patří k našim výpravám. Ovšem, než
se
táborák zapálil, družstva odprezentovala
svá pozorování v Tajemném
údolí. Někdo kreslil, někdo popisoval, někdo udělal
obojí.
V
neděli proběhlo ještě několik her, z toho jedna soutěžní, pak jsme
dopsali umístění na diplomy. Všichni víkendové hry a soutěže obstáli na
výbornou, poklad také všichni našli a počasí bylo tentokrát ideální, že
se dalo jíst i venku na terase.
Fotogalerie
PERMONÍCI
|
UFONI
|
N.Y. RANGERS
|
ZOMBÍCI
|
Štěpán V.
Lucie Z.
Petr Z.
Max V.
David V.
Tereza J.
Kristina Č.
Dominik V.
|
Jaroslava Š.
Evelína M.
Helena H.
Ondřej Š.
Denis M.
Vojta V.
Petr V.
Jan V.
|
Eva J.
Petr B.
David J.
Marek B.
Václav J.
Michal B.
Kryštof H.
Matyáš N.
Barbora J.
|
Daniel V.
Adam R.
Jakub S.
Julie R.
Petr K.
Alice V.
Linda V.
Helena V.
|
29 bodů |
25 bodů |
21 bodů |
21 bodů |
1.
místo |
2.
místo |
3.
místo |
3.
místo |
Jaká byla výprava
Nevšední
téma ke konci května (23. - 25.5.) přilákalo rekordních 40 dětí, ovšem choroby pár
dětem nakonec tuto událost překazily. Slepičí námět víkendových her byl
podle animovaného příběhu Slepičí úlet (od výtvarníků a autorů slavného
Wallace & Gromita). Po pátečním rozdělení družstev se ještě stihla
zahrát první bodovaná hra. Družstva formou štafety sbírala „zobání,“
tedy hrách, fazole a sóju. V další fázi hry bylo za úkol vytvořit ze
zobání co nejdelší čáru. Večer venku i v klubovně – záleželo, jestli
pršelo či ne – se hrála spousta dalších her. Před spánkem jsme shlédli,
Slepičí úlet, který jak se ukázalo, znal málo kdo.
Po
sobotní snídani nastalo tematické kreslení; kluci kreslili „slepičí
letadlo“ a holky slepice (a některé kohouty). V družstvech se výkresy
představily a také jsme je vyvěsili na nástěnku. Byl čas na svačinu a
na hledání tradičního přesouvajícího se banánovníku. Na louce v Železné
se hrála soutěžní hra s vajíčky. Samozřejmě s plastovými. Děti jsme
nechaly vyřádit na hřišti, které později posloužilo k další hře –
slepičí dráze (obdoba opičí dráhy).
Po
(dětmi) oblíbené krupicové kaši a poledním klidu se náš slepičí chov
vydal na hry do lesa. Když jsme vycházeli, bylo pěkně, oblačno, ovšem v
polovině cesty se začala blížit souvislá oblačnost, místy černá, místy
hřmějící … Meteorolog by jistě zaplesal, ale my s dětmi neriskovali a
otočili se zpět. V klubovně družstva dala hlavy dohromady, protože pro
mokrou variantu byla připravena další hra. Přiřazování postaviček z
příběhu Slepičí úlet na kartičkách ke správným jménům. Další úkol,
filmové scénky čtyři z pěti družstev zvládli na výbornou. Mezitím
se vypršelo a od té doby bylo navzdory předpovědím krásně slunečno až
do neděle.
Už
svitu sluníčka se pak hrála soutěžní hra zahradě. Praštěný slepice,
České slepice, Kurník, Černá slepice a Slepičáci si dali souboj v
překážkové a úkolové dráze. Další hry po skupinkách nebo podle věku se
odehrávali na travnatém hřišti pod zahradou. Večer proběhl táborák, na
který se mnozí moc těšili. Oheň ne a ne se rozhořet, tak se Anička
snažila pomocí flétny děti rozezpívat. Nakonec se zadařilo, zvlhlé
dřevo vzplálo a mohly se opékat buřtíky.
Po
náročném sobotním dni děti dlouho spaly, přesto jsme ještě jednu
hodnocenou hru zvládli, abychom mohli dopsat diplomy. Jak už to u nás
bývá, po slavnostním vyhlášení výsledků, rozdání diplomů a odměn si šly
děti po družstvech najít v zahradě sladký poklad.
Fotogalerie
KURNÍK
|
PRAŠTĚNÝ SLEPICE
|
SLEPIČÁCI
|
ČERNÁ SLEPICE
|
ČESKÉ SLEPICE
|
Julie R.
Vojta V.
Jakub S.
Jakub P.
Marie P.
Adam R.
Helena V.
|
Angelika M.
Karolína M.
Kristina Č.
Ondra M.
Matěj H.
Petr B.
|
Patrik S.
Honza S.
Katka P.
Jakub P.
Zuzka B.
Lukáš H.
Jáchym H.
|
Berenika Č.
Dominik V.
Amálie Č.
Jarka Š.
Sára T.
Ríša T.
|
Tereza Š. Martin Š.
Šárka Z.
Aleš Z.
Nela D.
Zuzka Z.
Sabina F.
Martina K.
|
38 bodů |
35 bodů |
33 bodů |
28 bodů |
22 bodů |
1.
místo |
2.
místo |
3.
místo |
4.
místo |
5.
místo |
Jaká byla výprava
Když
jsme v září měli výpravu na hmyzí téma, kde vystupovali brouci a
mravenci, první víkendová výprava v dubnu (4. - 6.4.) – po letošní divné zimě
ne-zimě – byla čistě mravenčí. Námětem na hry nám byl animovaný film z
roku 1998 Mravenec Z. A Mravenec Z přilákal do Železné u Berouna přes
30 dětí, i když jich nakonec také pro nemoc mnoho odpadlo.
Naše
táborové vedoucí měli pro děti připravené hry, které na zahradě hráli
až do setmění. Večer se vytvořilo pět družstev – mravenišť. Každé
mraveniště si vymyslelo název. Název družstva – mraveniště jsme ale
spojili s vlastnostmi různých tříd mravenců. Tak nám vznikla mraveniště
s názvy: České královny, Posádka 6 zahradníků, Ferdovi vojáci, Zlaté
chůvy a Modří dělníci. Jak se ukázalo v neděli při vyhlašování výsledků
a rozdávání diplomů, souboj mravenišť byl velmi velmi vyrovnaný,
protože tři mraveniště se umístila na stejném místě. To ale předbíhám.
Ještě v pátek večer si jednotlivá mraveniště zahrála jednu hodnocenou
hru a pak se všichni v animovaném příběhu seznámili s Mravencem Z.
Po
ránu nastalo velké kreslení a hádání scén z mravenčího příběhu a
samozřejmě nějaké ty hry v klubovně, než se šlo ven na svačinu. Kdo
jezdí do Železné pravidelně, ví, že v zahradě rostou záhadné stromy, na
kterých ke svačině zrají banány od jara do podzimu. Po svačině se celá
kolonie mravenišť vydala do Železné. Na hřišti se děti vyřádily. Pak
následovala mravenčí hra na sbírání potravy pro královnu. Pro mnohé to
bylo náročné, sbírat potravu (lístečky) kusadly (kolíčky) bez použití
tykadel (rukou) a přenášet své královně, ale zvládli to úplně všichni.
Dále se hrálo několik dalších her, ale ty už jsem neviděl, neb jsem šel
vařit polívčičku a kašičku. Slaďoučkou krupicovou.
I
děti si potřebují hrát neorganizovaně a odpočinout a k tomu sloužil
polední klid. Po poledním neklidu se naše kolonie vydala do lesa.
V lese děti čekalo několik aktivit a her. Například všechna družstva
stavěla svá mraveniště. Dvěma skupinám se podařilo udělat mraveniště
téměř k nerozeznání od pravého. Následovala velká běhací hra, při které
se lovili šátky. Dále děti „vyráběly“ mravence tak, aby zakryla
předlohu na papíře a pak hrály další hry.
Sobotní
večer završil táborák, při kterém se zpívalo při kytaře, opékali se
buřtíky, ale také hrály hry u táboráku. Obloha byla zatažená a tak
dalekohled zůstal ležet v chatě nevyužit. Alespoň pohledem na zelený
laser se děti potěšily. Před večerkou jsme si ještě zhodnotili den a
pak už hajdy do spacáků.
Druhé
ráno se spalo déle. Po snídani a balení přišla ještě jedna velká hra.
Na zahradě bylo několik stanovišť, kdy každé mraveniště muselo úkoly na
všech stanovištích splnit. Někdy se jednalo o pohybové nebo zručnostní
úkoly, jednoduchou šifru, jindy pro změnu děti hledaly díly křížovky,
kterou musely nejdříve složit, podobně jako puzzle a pak vyluštit.
Všichni splnili úspěšně úkoly a nejen tyto, ale i po celý víkend
bojovali jako skuteční mravenci. Proto si každý zasloužil diplom,
odměnu a poklad, který všechna mraveniště našla i když jednomu
mraveništi jsme museli jít s hledáním poradit.
Fotogalerie
ČESKÉ KRÁLOVNY
|
POSÁDKA 6 ZAHRADNÍKŮ
|
FERDOVI VOJÁCI
|
ZLATÉ CHŮVY
|
MODŘÍ DĚLNÍCI
|
Nela B.
Jarka Š.
Vojta Č.
Adéla B.
Matyáš S.
|
Štěpánka B.
Martina K.
Tobiáš S. Tomáš B.
Lucka B.
Vojta M.
|
Ema J.
Amálie Č. Berenika Č.
Veronika Č.
Vanessa V.
|
Markéta M.
Kristina Č.
Nikola J.
Jakub S. Nela M. Petr B.
|
Filip K.
Marie P.
Jakub P. Tomáš K.
Martin Š.
Tereza Š.
Elizabeth H.
|
34 bodů |
27 bodů |
26 bodů |
26 bodů |
26 bodů |
1.
místo |
2.
místo |
3.
místo |
3.
místo |
3.
místo |
Jaká byla výprava
Krásný
slunečný den na konci března (30.3.) byl na výpravu do lesa přímo dělaný. Děti v počtu hojném,
do lesa až příliš. Naše první zastávka u Úhonických rybníků byla o
žábách. Před mnoha lety se tyto rybníky žábami jen hemžili, ovšem v
posledních letech by se dali spočítat na prstech ruky. Naštěstí jsme
pár žab – ropuch obecných objevili. Jednu si děti prohlédly. Na
nákresech jsme si ukázali, jak podle vajíček poznat, kdo je ve vodě
nakladl a také, jak se snadno poznají pulci žab a pulci čolků. Žabím
pulcům rostou nejdříve zadní nožičky.
V lese jsme si povídali o tom, podle čeho se
pozná bývalá přítomnost nějakého zvířete, tedy kdo na daném místě byl.
Možností je opravdu spousty. Savci i ptáci po sobě zanechávají různě
ohlodané šišky, oříšky a jiné plody. Ptačí dravci vývržky, savci trus.
Dále se dají živočichové identifikovat podle hnízd, stop, okusů a děr v
kůře, peří a srsti. Některá pobytová znamení jsme našli, především
okousané šišky. Nemusí to být jen přítomnost minulá. Ta současná je
například i slyšet (zpěv ptáků, hlasové projevy zvěře…).
Na
dalším místě bylo spousty liščích nor. Mnoho nor bylo evidentně
aktivních, některé zasypané listím už upadaly v zapomnění. Většinu z
nich jsme obešli, i když to v prudkém svahu nebylo pro mnohé
jednoduché. Po obhlídce nor si kluci vymohli stavbu hráze na malém
potůčku.
Během odpoledne si děti mimo poznávání lesní přírody zahrály mnoho her. Některé
klasické, v lese byla výborná třeba schovávaná, ale také molekuly nebo
ocásky se šátky. “Kymovku, “ hru na zapamatovávání předmětů jsme hráli
s lesními předměty (kamínek, lístek, žalud, šiška…) a dětem dělal
problém zapamatovat si sedm lesních předmětů, přitom v klubovně to
úspěšně hrajeme i s třinácti předměty.
Poslední
vzdělávací aktivitou bylo poznávání stromů poslepu, jen po hmatu.
Některé stromy, jako například bříza, dub, buk a smrk mají vždy na kůže
něco výrazného, čím lze strom pohmatu určit. Už nebylo tolik času, tak
si tuto aktivitu vyzkoušeli jen někteří zájemci. Na úplný závěr jsme si
dali kvíz z poznatků celé výpravy.
Během
celého nedělního odpoledne jsme nestihli vše, co bylo v plánu. Děti
během celé výpravy počítaly spatřené živočichy, ovšem už jsme je
nestihli rozdělit do skupin. V plánu jsem měl také čtení z letokruhů,
ale po cestě nebyl nikde vhodný čistý pařez. Ale i tak jsme toho stihli
hodně.
Jaká byla
Pro
jednou vydali jsme na delší cestu. 16. března přes Beroun a dále do Plzně. Cesta
vlakem z Berouna netrvala nějak dlouho. Jen co si děti dojedly svačiny,
zahráli jsme si zcela novou hru s rukami na odhad vztyčených palců,
vizuálně trochu připomínající kámen nůžky papír. Cesta tak rychle
uběhla. V Plzni jsme se do cíle vydali po svých. Celá cesta byla
zpestřena další hrou, při které každý musel být ostražitý, aby se na
něm neobjevilo klíště.
Techmania
je projekt, kde jsou expozice popularizující vědu a techniku, které si
může návštěvník vyzkoušet, sáhnout, složit... moderně se tomu říká
interaktivní expozice. My byli na expozici Vesmír, ve 3D planetáriu a
někteří na globusu Science On a Sphere. Někteří proto, že je hlavní
expozice Vesmír zaujala natolik, že o Science On a Sphere nebyl zájem.
V době naší návštěvy byla další expozice – Science center v
rekonstrukci. Jestli se v česko-anglických názvech expozic ztrácíte,
nevadí, v Techmanii je výběr vstupného a expozic a co se za vším skrývá
trochu alchymie.
Expozice
Vesmír je výtečná věc. Namátkou; k „vidění“ byly Keplerovy fyzikální
zákony – pohyb planet kolem Slunce, děti si mohly vyzkoušet jízdu
Lunochodem po Měsíci, nebo vyzkoušet orientaci dávných námořníků na
moři podle hvězd, k vidění byl vznik tornáda (a jeho zrušení, když se
do tornáda strčila ruka), vnitřek sopky nebo nitro Země a Slunce. Děti
mohly roztočit „gelový“ Saturn, udělat pár nových kráterů na Měsíci,
seřadit planety podle hustoty nebo vystřelit vodíkovou raketu. Velmi
zajímavá byla také planetární váha – kolik by kdo vážil na planetách
Sluneční soustavy. Alfonzie (jména jsou změněna), která na Zemi váží 40
kg, by na Měsíci vážila pouhých 6 kg, zato na Jupiteru 93 kg. Naše
menší rybářka Eleonora Bílá by na Měsíci se 4 kg skákala lehce. A
metalista z Božkova, který má na Zemi 68 kg, by na Jupiteru měl se
svými 161 kg co dělat.
Posledním
bodem programu byla návštěva 3D planetária (ovšem ve 3D se promítá jen
někdy). První pořad, který jsme zhlédli, se jmenoval Vesmír očima dětí,
což bylo povídání a promítání obrázků o tom, jak děti vidí vesmír.
Další program se jmenoval Země, Měsíc a Slunce. Moc pěkné, naučné a
vizuálně zajímavé promítání (obzvláště polární záře byli nádherné) pro
děti o legendách a skutečnostech Sluneční soustavy. Něco takového
modernímu pražskému planetáriu, kde jsme byli nedávno, chybí!
Zpáteční
cesta byla trochu zkomplikovaná kvůli zdravotnímu problému jednoho
člena výpravy. Na zpáteční vlak už jsme proto spěchali bez hry, ale ve
vlaku jsme si opět zahráli hru s palci a v Berouně při čekání na
autobus další hru za vydatného přispění všudypřítomných kachen.
Jaké bylo
S
deseti dětmi jsme 15. února navštívili představení “Trampoty kmotry lišky, aneb
kdo je nejhloupější?“, které sehrálo divadlo AHA! Příběh čerpal
inspiraci z Ladových knih O chytré kmotře lišce a Popletených pohádek.
Na
začátku příběhu se objevil pohádkový dědeček, který si chtěl odpočinout
a utekl ze svého bláznivého pohádkového světa. Ovšem připletl se do
cesty dvěma psům – Sultánovi a Hektorovi. A kmotře lišce, která se psy
soupeřila v tom, kdo je nejchytřejší. Jednou Sultán a Hektor napálil
Kmotru lišku, jednou liška napálila Sultána a Hektora a tak to šlo
dokola. Pohádkovému dědečku, kterému z toho občas zůstával rozum stát,
od začátku pomáhal psíkům. Zhruba hodinový příběh v podání čtyř herců
měl zajímavé aranžmá a byl prokládaný veselými písničkami.
Jaké bylo
V
Národním technickém muzeu jsme ještě nebyli a tato výprava to
napravila (18.1.). Expozicí je v technickém muzeu na celý den, ovšem na děti by
to bylo moc. Proto jsme si vybrali jen něco. Nejdříve hlavní část
věnovanou dopravě, velkou halu s letadly, lokomotivami, auty, motocykly
atd. Začali jsme na ochozech v patrech, kde byly k vidění staré
motocykly, některé výstředních konstrukcí a některé pamatující naše
dětství a mládí. Kluky zaujal závodní motocykl na ledovou plochou dráhu
s dlouhými hřeby na jedné straně kol.
U stropů byla zavěšena letadla. Asi nejvzácnějším kouskem bylo letadlo průkopníka české aviatiky Jana Kašpara, Blériot XI. A samozřejmě jiná letadla – dvouplošníky, civilní i stíhací válečné letouny (známý Supermarine Spitfire,
ve kterém bojovali také čeští letci) i moderní Aero L-39 Albatros. A
jeden vrtulník. K letecké dopravě patřila také výstava modelů letadel,
výstroje pilotů a technické části letadel.
Lodní
dopravu představovala malá expozice především velkých modelů lodí a
jednoho hloubkového skafandru. Zajímavé byly bicykly, vystaven byl
bicykl Vítězslava Dostála,
který jako první Čech objel naši planetu na kole. Ve spodní části haly
se nacházely dvě velké lokomotivy a jedna malá a historické hasičské
vozy. Dále jsme se podívali na první závodní vozy, novější automobily,
ale také historické limuzíny, jakou byla například Tatra 80 z roku 1935, ve které jezdil náš první prezident T. G. Masaryk.
Opustili jsme hlavní halu a zamířili na expozice tzv. interaktivní, tedy že poznání
není nutné činit jen koukáním a čtením, ale samotným objevováním.
Tou první byla expozice o fotografování. Zde děti zaujalo především míchání barev
ze tří základních složek – červené, zelené a modré (možná znáte pojem
RGB, tedy Red, Green, Blue), u kterého jsme se na dlouho zastavili.
Neméně zajímavý byl stroboskop, který vytváří pohyblivý obraz.
Jedná se o kruh, na jehož obvodě byl namalovaný pták (ale může to být
cokoliv jiného) v různých částech pohybu. V obvodě kruhu jsou štěrbiny.
Když se obvod roztočí, vzniká pohledem přes štěrbiny iluze pohybu.
Každé dítě si chtělo stroboskop samozřejmě vyzkoušet.
Přes další expozice jsme se dostali pro děti asi tu nejzajímavější. Na letiště. Zde
se návštěvníci mohli vžít do pracovníků letiště a policie. Každý si
mohl vyzkoušet ohledání člověka na kovové předměty, nebo zavazadlový
skener. Některé děti si
tak nechaly zrentgenovat obsah svého batůžku. K vyzkoušení toho bylo
spousty. Balistika nábojů, porovnávání vzorků pneumatik, vzorky pod
mikroskopem, databáze hledaných osob, zkouška pravosti dokumentů, špionážní satelit a také aplikace, která vyzkoušela váš úsudek a rychlé rozhodování.
Není
zde možné vypisovat vše, co jsme v technickém muzeu viděli nebo zažili.
Přeci jen děti nevydrží u exponátů hodiny soustředění a u některých už
byla znát únava. Právě včas na tolik vyžadovanou návštěvu obchůdku,
kterým jsme zakončili prohlídku Národního technického muzea.
|