kosmocesky.blog.cz / Discovery STS - 120                                                                                                                                                                                            

  Předstartovní přípravy                                                               Aktualizace 7.2.  


Další pokračování zpravodajství je pod záložkou MISE


20:36
Start raketoplánu povolen! Poletí se!


19:50
Upřesnění času startu je
20:45:30 SEČ. Právě probíhá poslední plánované přerušení  odpočítávání, kde se rozhodne o startu či odkladu.

19:10
Předpověď dobrého počasí vzrostla na 40%. Nyní se vyklízí Bílá místnost.


18:40
Odpočítávání a vše běží podle plánu. Posádka již sedí kompletní na svých místech a proběhla zkouška spojení s řídícím centrem.

Usazení posádky při startu

















Horní (letová) paluba (flight deck): 1 - Stephen Nathaniel
Frick (velitel), 2 - Alan Goodwin Poindexter, 3 - Stanley Graham Love, 4 - Leland Devon Melvin
 
Střední paluba (mid deck): 5 - Rex Joseph Walheim, 6 - Schlegel Hans Wilhelm, 7 - Leopold Eyharts
.......................................................................................................................................................

7.2.  15:40
K ISS se právě připojuje nákladní loď Progress M -63 (obr.) (let 28P), která z Bajkonuru
odstartovala v úterý 5.2. Mezitím bezpečnostní tým na startovací rampě kontroluje, zdali se na raketoplánu netvoří námraza.
.......................................................................................................................................................

7.2. 13:20
Počasí dává stále 30% šanci na start. Řídící tým letu rozhodl o plnění nádrží ET. Proběhla předběžná kontrola senzorů ECO, definitivní testy se uskuteční za plné nádrže kapalným vodíkem. Testy doposud proběhly úspěšně.
.......................................................................................................................................................
7.2.  9:30
Dnešní start raketoplánu je velmi ohrožen špatným počasím na Floridě. Šance jsou jen třicetiprocentní, ale na další dny se zvyšují - pátek 60%, sobota 70%. V 10:45 se sejde řídící tým mise a rozhodne, zdali začne plnění
vnější palivové nádrže ET pohonnými látkami - okolo 1 892 705 litrů tekutého kyslíku a vodíku (cca 500 000 galonů), které by začalo v 11:30 SEČ.
.......................................................................................................................................................
4.2.
Potvrzeno:
Start je plánován na čtvrtek 7.2. ve 20:45:25 SEČ.
Odpočítávání začne 4.2. ve 23:00 
SEČ.
Posádka přiletí na KSC 4.2. kolem 16:30 
SEČ.

http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html
http://www.cbsnews.com/network/news/space/122/122countdown.html
.......................................................................................................................................................

31.1.

Včerejší rozhodnutí manažerů mise potvrdilo datum startu 7. února 
ve 20:45 SEČ pod podmínkou, že se podaří vyřešit několik menších technických problémů. Definitivní rozhodnutí padne v sobotu 2. února.

Jeden z problémů je hadice freonové chladící smyčky  FCL (Freon Coolant Loop), viz. obrázky. Hadice se při otevření dveří nákladového prostoru raketoplánu vytáhne ze smyčky držené systémem pružin ve schránce a po
uzavření ji pružiny mají opět zasunout. Problémem je,
že při zavření dveří nákl
adového prostoru hadice tvoří příliš velký ohyb a hrozí tak její zaškrcení či dokonce 
nalomení. Stejné neduhy provázel i raketoplán Discovery.

Hlavní problém, modifikace konektoru je již hotova a nyní probíhají dokončovací práce při úpravách izolační pěny
na nádrži 
ET. Posádka raketoplánu se má na Kennedyho kosmické středisko (2) na Floridě vrátit 4. února.


Zdroj A. Vítek a:
http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html
http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5343
http://forum.nasaspaceflight.com/forums/thread-view.asp?tid=11113&start=691

.......................................................................................................................................................
 
11.1.
Další oficiální zpráva NASA mluví jasně: start 
mise STS - 122 je stanoven na čtvrtek 7.2.
ve
20:47 
SEČ (14:47 EST, 19:47 UTC). I kdyby se starty odsouvaly na další dny pro nepřízeň počasí, čas startu se potom posouvá zhruba o 20 minut dříve o každý den. Nákladní loď Progress M-63 pro nové datum startu mise STS - 122 mění datum startu na 5.2.
 
Dnes byl také namontován modifikovaný konektor na nádrž
ET.
Neoficiální zprávy píší o dalším startu: 
Endeavour STS-123 na 17.3. (oficiálně je březen potvrzen) a Discovery STS-124 je oficiálně potvrzen na 24.4. Pokud tomu tak bude, budeme
mít perné jaro.

Více na:
http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html
http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5327
http://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/jan/HQ_M0806_Shuttle_Launch_Dates.html
.......................................................................................................................................................
 
3.1.08
Prvním možným termínem startu mise STS - 122 je čtvrtek 24. ledna. Ten je ovšem méně pravděpodobný, než start v období od 2. do 7. února. Únorový termín je realističtější, ovšem koliduje s plánovaným startem nákladní lodi Progress M-63, který se uskuteční 7. února. Upřesnění termínu startu lze očekávat kolem 11. ledna.
 
Z nastalé situace je evidentní, že se odkládá start raketoplánu Endeavour STS-123, který byl původně naplánován na 14. února.
 
Externí konektor v nádrži ET byl v posledním týdnu roku 2007 demontován
a odeslán k testování. Do 10. ledna bude místo něj namontován 
konektor jiný.

Více na:
http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html
http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5322
http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts122/080103date/index.html
http://www.cbsnews.com/network/news/space/current.html

Komentovaný výběr demontáže konektoru:
http://spacelaunch.gerhards.net/2008/01/shuttle-feedthrough-connector-removal.html
 
........................................................................................................................................................

28.12.

Start raketoplánu se uskuteční několik dnů či dokonce týdnů po 10. lednu. Vše bude záležet na rychlosti oprav. Odpovědné osoby za misi v NASA rozhodli, že propojení mezi ECO senzory a raketoplánem bude upraveno. Jak se předpokládalo, problém je v konektoru ve stěně vnější nádrže ET, což se potvrdilo. Technici přímo na startovací rampě odstraní izolační pěnu na nádrži ET, rozeberou konektor a upraví propojení pinů. Protože se přesně neví délka prací (úprava konektoru, znovu nanesení izolační pěny), rozhodne se o datu startu později.

Více na:
http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html
http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5319
http://www.spaceref.com/news/viewnews.nl.html?id=1260
........................................................................................................................................................
 
19.12.
Inženýři zatím nevědí, co bude potřeba udělat k vyřešení problému a zda-li Atlantis může být připraven dříve než k 10. lednu. Manažer programu Space Shuttle Wayne Hale řekl, že se mu ulevilo, když test plnění nádrže ukázal, že samotné ECO senzory jsou v pořádku a problém se ukázal být v místě přístupném ze startovací plochy. "Víme kde je problém, ne v kilometrech  kabeláže a senzorech, v kterých by to mohlo být, tak jsem rád, že víme kam naše úsilí směřovat."
 
Během dnešního testu, senzory č. 2 a 3 ukázaly selhání otevřeného okruhu na pár sekund než se opět vrátili do normálu. Senzor č. 1 selhal krátce poté a zůstal tak po celou délku trvání testu. Senzor č. 2 řádně fungoval během tankovacího testu, ale senzor č. 3 selhal několik hodin po vyřazení z původního otevřeného okruhu indikace.
 
Při dnešním testu a problému se senzory byla zachycena spousta dat, která naznačují problém. Ten se ukazuje být v konektoru v průchodu stěnou nádrže 
ET, který vede kabely zevnitř nádrže na tekutý vodík v kryogenické tekutině ven z nádrže. Spousta dat se bude nyní vyhodnocovat.
 
Zatím nejsou žádné další informace o datu startu, neboť řešení problému je někde uprostřed. Start se bude odvíjet dle rychlosti řešení a opravných prací. Vše záleží na tom, jestli chyba bude nalezena uvnitř nebo vně nádrže 
ET.
 
Problém nebude opravit součásti zvenku, to je záležitost týdne nebo 10ti dnů. Obtížná je ovšem část, při které by bylo potřeba se dostat ke konektoru uvnitř nádrže. Muselo by se jít dovnitř nádrže revizním otvorem (kabelovou šachtou), který je na dně nádrže nebo dalším přístupovým bodem a to by samozřejmě vyžadovalo delší čas na opravu.
 
V nejbližší době nejsou v plánu další testy, ačkoli inženýři testují vybavení v kryogenických podmínkách v laboratoři, aby zjistili co nejvíce o funkčnosti konektoru, když je ochlazen na ultra nízké teploty.
 
V úvaze je 8 možných alternativ oprav. Tři z nich by znamenaly zachovat dosavadní datum startu 10.1., zbylých pět by znamenalo opravy dokončit kolem 25.1. a tím pádem by start byl možný až v polovině února. Další schůzka managementu k problému se plánuje na 27.12.

Více na:
http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html
http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5311
http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5312
 
........................................................................................................................................................

16.12.
Start byl odložen nejdříve na 10. ledna. Viz. NASA a Spaceflight now
 
Vadné ECO senzory se budou s největší pravděpodobností opravovat na startovací rampě. Nejdříve půjde o lokalizaci problému a potom případně o opravu. Předpokládá se problém někde v kabeláži, které je cca 30 m. Ke kabeláži je údajně dobrý přístup i na startovací rampě.
 
Nejdříve budou připojeny měřící přístroje ke kabeláži mezi ECO senzory a elektronikou v raketoplánu. Poté se situace podle výsledků vyhodnotí a bude postupovat dále. V úterý 18.12. by měla být zkušebně natankována nádrž ET. Info Spaceflight now.
........................................................................................................................................................

9.12. Start mise Atlantis STS - 122 byl odložen na leden 2008. Startovní okno začíná 2. ledna, ale pravděpodobně to nebude datum startu, podle post MMT tiskovky NASA se spekuluje o datu 8. ledna. 
 
Během tankování 6.12. při prvním termínu startu se ECO senzory číslo 3 a 4 “neohlásili” 35 minut po té, co byly ponořeny do tekutého vodíku. Poté co byl start zrušen a nádrž vyprázdněna, ECO senzor č.1 selhal také. Během tankování na druhý pokus o start 9.12., ECO senzor č. 3 “selhal” 24 minut poté co byly ostatní ponořeny. V obou případech senzory opět fungovaly po vyprázdnění nádrží a zvýšení teploty.
........................................................................................................................................................
 
6.12. Dnešní pokus o start byl odvolán. Během plnění vnější nádrže ET se zjistilo, že došlo
k poruše dvou senzorů ECO (LH2 Engine Cut-off), které hlídají hladinu kapalného vodíku v nádrži.
Ředitel startu Doug Lyons proto po 16 SEČ start odložil.
 
Nádrž ET (External Tank) obsahuje dvě nádrže; spodní o objemu 1515 m3 na  kapalný vodík (102 600 kg), horní o objemu 554 m3 na kapalný kyslík (616 500 kg) pro motory raketoplánu SSME (Space Shuttle Main Engines).

Schéma ECO senzorů (klikni pro zvětšení)
























































Šasi a základní deska, na kterou jsou napojena ECO čidla v nádrži ET (foto NASA/KSC)
 
........................................................................................................................................................

4.12. v 1:00 SEČ začalo ostré odpočítávání v čase T -43 hod. 

3.12. posádka raketoplánu dorazila do Kennedyho vesmírného střediska na Floridě letounem Grumman Gulfstream II

20.11.: NASA potvrdila start raketoplánu na 6.12.2007 ve 22:31:38 SEČ.

10.11. byl raketoplán Atlantis přepraven na startovací rampu LC-39A. K převozu byl použit Transportér (Crawler), jehož hmotnost činí 2 721 tun, délka 40 m a šířka 35 m.


........................................................................................................................................................

Kontejner s modulem Columbus (přepraven a vyzdvižen do otočné obslužné věže RSS (Rotating Service Structure) startovní rampy, odkud je přendán do nákladového prostoru raketoplánu Atlantis).


........................................................................................................................................................

Raketoplán Atlantis byl v budově VAB připojen k nádrži ET a motorům SRB. Technici provedli kontrolu datového a elektrického propojení všech částí sestavy. 


........................................................................................................................................................
 
5.11. byl Atlantis převezen z vystojovací haly OPF 3 (Orbiter Processing Facility) (obr.) do budovy VAB (Vehicle Assembly Building) (obr.) k připojení nádrže ET a dvou pomocných motorů 
SRB.




 Úkoly mise                                                            

Hlavním úkolem je dopravit a aktivovat evropský modul Columbus (COF - Columbus Orbital Facility) (2) na mezinárodní kosmickou stanici a různá zařízení na ISS, která jsou na nosné plošině ICC (Integrated Cargo Carrier) uvnitř nákladového prostoru raketoplánu. Tím je např. nádrž NTA. Dále je třeba dopravit vadný gyroskop CMG zpět na Zemi. Konfigurace modulu Columbus na ISS je na níže připojeném obrázku. V rámci mise jsou plánovány 3 výstupy do kosmu (EVA). Jedná se o 29. start raketoplánu Atlantis.













































 Modul Columbus                                                            

Multifunkční vědecký modul specializovaný především na biologické experimenty. Uvnitř je
10 stojanů (velikosti zhruba telefonní budky) pro nezávislé vědecké laboratoře s vlastním napájením, chladícími systémy a datovou i video linkou na Zem. V modulu mohou pracovat nezávisle na sobě tři kosmonauté. Stykovací port obsahuje jeden, kterým bude připojen
k levobočnímu stykovacímu uzlu modulu Harmony.

Columbus patří Evropské vesmírné agentuře (ESA - European Space Agency). Stavba trvala
10 let a podílelo se na ní 40 firem z deseti zemí Evropské Unie pod vedením divize Space Transportation společnosti European Aeronautic Defence & Space Co.

Délka: 6,871 m
Průměr: 4,487 m
Prázdná motnost: 10,8 tun +  2,5 t vybavení
Plná hmotnost na orbitě: 19,3 tun
Objem: cca 500 m3
Cena: 880 milionů Eur




Pro neveřejnou zprávu pošli webmail
 
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨   Fotogalerie  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

 Atlantis připraven ke startu
 

 

Místo zanesené izolační pěnou v nádrži ET
 

 

 

 

 Testování v laboratoři - podchlazení konektoru
 

 

 

Atlantis připraven na startovní rampě 39A
 

Atlantis na startovací rampě


Převoz na startovací rampu


Detail Crawleru
 

Zasouvání kontejneru s Columbusem na rampu
 

Atlantis přijíždí do haly VAB


Zvedání Atlantisu před připojením ET a SRB


 

Nasouvání Atlantisu na nádrž ET
 

 
Přeprava externí nádrže (ET)
 

 
Schéma modulu na ISS
 

Modul Columbus
 

Vnitřek modulu Columbus při výrobě
 

Transportní letoun Beluga v celé své kráse
 

Parametry letounu Beluga
    © Zbycho. Kopírování a citace povolena s uvedením zdrojů.