Další pokračování zpravodajství je pod záložkou MISE 20:36 Start raketoplánu povolen! Poletí se!
19:50 Upřesnění času startu je 20:45:30 SEČ. Právě
probíhá poslední plánované
přerušení odpočítávání,
kde se rozhodne o startu či odkladu.
19:10 Předpověď dobrého počasí vzrostla na 40%. Nyní se vyklízí Bílá místnost.
18:40 Odpočítávání
a vše běží podle plánu. Posádka již
sedí kompletní na svých místech a proběhla
zkouška spojení s řídícím centrem. Usazení
posádky při startu
Horní
(letová) paluba (flight deck):1 - Stephen
Nathaniel Frick (velitel), 2 - Alan Goodwin
Poindexter, 3
- Stanley Graham Love, 4
- Leland Devon Melvin
Střední
paluba (mid deck):5
- Rex Joseph Walheim, 6
- Schlegel Hans Wilhelm, 7
- Leopold Eyharts .......................................................................................................................................................
7.2. 15:40 K ISS se právě připojuje nákladní loď Progress M -63 (obr.) (let 28P), která z Bajkonuru odstartovala v
úterý 5.2. Mezitím bezpečnostní tým
na startovací rampě kontroluje, zdali se na raketoplánu
netvoří námraza. .......................................................................................................................................................
7.2. 13:20 Počasí
dává stále 30% šanci na
start.
Řídící tým letu rozhodl o
plnění
nádrží ET. Proběhla předběžná kontrola
senzorů
ECO, definitivní testy se uskuteční za
plné
nádrže kapalným vodíkem. Testy doposud
proběhly
úspěšně. ....................................................................................................................................................... 7.2. 9:30
Dnešní start raketoplánu je velmi
ohrožen špatným počasím na Floridě.
Šance jsou jen třicetiprocentní, ale na
další dny se zvyšují -
pátek 60%,
sobota 70%. V 10:45 se sejde řídící
tým
mise a rozhodne, zdali začne plnění vnější
palivové nádrže ET
pohonnými
látkami - okolo 1 892 705 litrů tekutého kyslíku a vodíku (cca 500 000 galonů),
které by začalo v 11:30 SEČ. ....................................................................................................................................................... 4.2.
Potvrzeno:
Start je plánován na čtvrtek 7.2. ve 20:45:25 SEČ. Odpočítávání
začne 4.2. ve 23:00 SEČ.
Posádka přiletí na KSC 4.2. kolem 16:30 SEČ.
Jeden z problémů je hadice freonové
chladící smyčky FCL (Freon Coolant
Loop), viz.
obrázky. Hadice se při otevření dveří
nákladového prostoru raketoplánu
vytáhne ze
smyčky držené systémem pružin ve
schránce a po uzavření ji pružiny mají opět
zasunout. Problémem je,
že při zavření dveří nákladového prostoru
hadice
tvoří příliš velký ohyb a
hrozí tak
její zaškrcení či dokonce nalomení.
Stejné neduhy
provázel i raketoplán
Discovery.
Hlavní problém, modifikace konektoru je již
hotova a
nyní probíhají dokončovací
práce při
úpravách izolační pěny
na nádrži ET. Posádka
raketoplánu se má na Kennedyho kosmické středisko
(2) na Floridě
vrátit 4. února.
11.1.
Další oficiální
zpráva NASA mluví jasně: start mise STS - 122 je stanoven na
čtvrtek 7.2.
ve 20:47 SEČ (14:47 EST, 19:47 UTC). I
kdyby se starty
odsouvaly na další dny pro nepřízeň
počasí, čas startu se potom posouvá
zhruba o 20
minut dříve o každý den. Nákladní
loď Progress
M-63 pro nové datum
startu mise STS - 122 mění datum startu na 5.2.
Dnes byl také namontován modifikovaný
konektor na nádrž ET.
Neoficiální zprávy
píší o dalším
startu: Endeavour STS-123 na 17.3. (oficiálně
je březen potvrzen) a Discovery
STS-124 je oficiálně potvrzen na 24.4. Pokud tomu
tak bude, budeme
mít perné jaro.
Komentovaný
výběr demontáže konektoru: http://spacelaunch.gerhards.net/2008/01/shuttle-feedthrough-connector-removal.html ........................................................................................................................................................
28.12.
Start raketoplánu se uskuteční několik dnů či
dokonce týdnů po 10. lednu.
Vše bude záležet na rychlosti oprav.
Odpovědné
osoby za misi v NASA rozhodli, že propojení mezi ECO senzory
a
raketoplánem bude upraveno. Jak se předpokládalo,
problém je v konektoru ve stěně vnější
nádrže ET, což se potvrdilo. Technici přímo na
startovací rampě odstraní izolační
pěnu na
nádrži ET, rozeberou konektor a upraví
propojení
pinů. Protože se přesně neví délka
prací
(úprava konektoru, znovu nanesení
izolační pěny),
rozhodne se o datu startu později.
Více na: http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5319 http://www.spaceref.com/news/viewnews.nl.html?id=1260 ........................................................................................................................................................ 19.12.
Inženýři
zatím nevědí, co bude potřeba udělat k
vyřešení problému a zda-li Atlantis
může
být připraven dříve než k 10. lednu. Manažer
programu
Space Shuttle Wayne Hale řekl, že se mu ulevilo, když test
plnění nádrže ukázal, že
samotné ECO
senzory jsou v pořádku a problém se
ukázal
být v místě přístupném ze
startovací
plochy. "Víme kde je problém, ne v
kilometrech
kabeláže a senzorech, v kterých by to mohlo
být,
tak jsem rád, že víme kam naše
úsilí
směřovat."
Během dnešního testu, senzory č. 2 a 3
ukázaly
selhání otevřeného okruhu na
pár sekund než
se opět vrátili do normálu. Senzor č. 1 selhal
krátce poté a zůstal tak po celou
délku
trvání testu. Senzor č. 2 řádně
fungoval během
tankovacího testu, ale senzor č. 3 selhal několik hodin po
vyřazení z původního otevřeného okruhu
indikace.
Při dnešním testu a problému se
senzory byla
zachycena spousta dat, která naznačují
problém.
Ten se ukazuje být v konektoru v průchodu stěnou
nádrže ET,
který vede kabely zevnitř nádrže na
tekutý
vodík v kryogenické tekutině ven z
nádrže. Spousta
dat se bude nyní vyhodnocovat.
Zatím nejsou žádné
další informace o
datu startu, neboť řešení problému je
někde
uprostřed. Start se bude odvíjet dle rychlosti
řešení a opravných prací.
Vše
záleží na tom, jestli chyba bude nalezena uvnitř
nebo vně
nádrže ET.
Problém nebude opravit součásti zvenku, to je
záležitost týdne nebo 10ti dnů.
Obtížná je
ovšem část, při které by bylo potřeba
se dostat ke
konektoru uvnitř nádrže. Muselo by se jít dovnitř
nádrže revizním otvorem (kabelovou
šachtou),
který je na dně nádrže nebo
dalším
přístupovým bodem a to by samozřejmě vyžadovalo
delší čas na opravu.
V nejbližší době nejsou v plánu
další testy, ačkoli inženýři
testují
vybavení v kryogenických
podmínkách v
laboratoři, aby zjistili co nejvíce o funkčnosti konektoru,
když
je ochlazen na ultra nízké teploty.
V úvaze je 8 možných alternativ oprav. Tři z nich
by
znamenaly zachovat dosavadní datum startu 10.1.,
zbylých
pět by znamenalo opravy dokončit kolem 25.1. a tím
pádem
by start byl možný až v polovině února.
Další schůzka managementu k problému
se
plánuje na 27.12.
........................................................................................................................................................
16.12. Start byl odložen
nejdříve na 10.
ledna. Viz. NASA a Spaceflight now
Vadné ECO senzory se budou s největší
pravděpodobností opravovat na startovací rampě.
Nejdříve půjde o lokalizaci problému a potom
případně o opravu. Předpokládá se
problém
někde v kabeláži, které je cca 30 m. Ke
kabeláži
je údajně dobrý přístup i na
startovací
rampě.
Nejdříve budou připojeny měřící
přístroje
ke kabeláži mezi ECO senzory a elektronikou v
raketoplánu. Poté se situace podle
výsledků
vyhodnotí a bude postupovat dále. V
úterý
18.12. by měla být zkušebně
natankována
nádrž ET. Info Spaceflight now. ........................................................................................................................................................ 9.12. Start
mise Atlantis STS - 122 byl odložen na leden 2008. Startovní
okno začíná 2. ledna, ale pravděpodobně to nebude
datum
startu, podle post MMT tiskovky NASA se spekuluje o datu 8.
ledna.
Během tankování 6.12. při prvním
termínu
startu se ECO senzory číslo 3 a 4
“neohlásili” 35 minut po té,
co byly ponořeny
do tekutého vodíku. Poté co byl start
zrušen a nádrž vyprázdněna, ECO senzor
č.1 selhal
také. Během tankování na
druhý pokus o
start 9.12., ECO senzor č. 3 “selhal” 24 minut
poté
co byly ostatní ponořeny. V obou případech
senzory opět
fungovaly po vyprázdnění
nádrží a
zvýšení teploty. ........................................................................................................................................................ 6.12.
Dnešní pokus o start byl
odvolán. Během
plnění vnější nádrže ET se
zjistilo,
že došlo
k poruše dvou senzorů ECO (LH2 Engine Cut-off),
které hlídají
hladinu kapalného vodíku v nádrži.Ředitel
startu Doug
Lyons proto po 16 SEČ start odložil.
Nádrž
ET (External Tank) obsahuje dvě nádrže; spodní o
objemu 1515 m3 na
kapalný vodík (102 600 kg), horní o
objemu 554 m3 na kapalný kyslík
(616 500 kg) pro motory raketoplánu SSME (Space Shuttle Main
Engines). Schéma ECO senzorů
(klikni pro zvětšení)
Šasi
a základní deska, na kterou jsou napojena ECO
čidla v nádrži ET (foto NASA/KSC)
........................................................................................................................................................ 4.12. v 1:00 SEČ začalo ostré
odpočítávání
v čase T -43 hod. 3.12.
posádka
raketoplánu dorazila do Kennedyho
vesmírného střediska na Floridě
letounem Grumman Gulfstream II.
20.11.:NASA
potvrdila start
raketoplánu na 6.12.2007 ve 22:31:38 SEČ.
10.11.
byl
raketoplán Atlantis přepraven na
startovací rampu LC-39A. K převozu byl použit
Transportér
(Crawler), jehož hmotnost činí 2 721 tun,
délka 40 m
a šířka 35 m.
Kontejner s modulemColumbus
(přepraven a vyzdvižen do
otočné obslužné věže RSS (Rotating Service
Structure) startovní rampy, odkud je
přendán do
nákladového prostoru
raketoplánu Atlantis).
Raketoplán
Atlantis byl v budověVAB připojen k nádrži ET
a motorům SRB.
Technici provedli kontrolu datového a
elektrického propojení všech
částí sestavy.
Hlavním úkolem je dopravit a aktivovat
evropský modul Columbus
(COF - Columbus Orbital Facility) (2)
na
mezinárodní kosmickou stanici a různá
zařízení na ISS, která jsou na
nosné
plošině ICC (Integrated Cargo Carrier) uvnitř
nákladového prostoru raketoplánu.
Tím je
např. nádrž NTA. Dále je třeba dopravit
vadný
gyroskop CMG zpět na Zemi. Konfigurace modulu Columbus na ISS je na
níže připojeném obrázku. V
rámci mise jsou
plánovány 3
výstupy do kosmu (EVA). Jedná se o 29. start
raketoplánu Atlantis.
Modul
Columbus
Multifunkční
vědecký modul specializovaný
především na biologické experimenty.
Uvnitř je
10 stojanů (velikosti zhruba telefonní budky) pro
nezávislé vědecké laboratoře s
vlastním napájením,
chladícími systémy a datovou i video
linkou na Zem. V modulu mohou pracovat nezávisle na sobě tři
kosmonauté. Stykovací port obsahuje jeden,
kterým bude připojen
k levobočnímu stykovacímu uzlu modulu Harmony.
Columbus patří Evropské
vesmírné agentuře (ESA - European Space Agency).
Stavba trvala
10 let a podílelo se na ní 40 firem z deseti
zemí Evropské Unie pod vedením divize
Space Transportation společnosti European Aeronautic Defence &
Space Co.
Délka: 6,871 m
Průměr: 4,487 m
Prázdná motnost: 10,8 tun + 2,5 t
vybavení
Plná hmotnost na orbitě: 19,3 tun
Objem: cca 500 m3
Cena: 880 milionů Eur