19:01 A jsou doma! Mise STS - 120 je
ukončena. 18:55 Raketoplán
je ve výšce cca 26 km a letí
rychlostí cca
3 000 km/hod a je vizuálně vidět. 18:30 Raketoplán vstoupil
do vrchních vrstev atmosféty,
začala za zahřívat tepelná ochrana. 18:14 Z raketoplánu bylo
vypuštěno téměř všechno palivo
17:59 Byly zažehnuty motory OMS a
tím začal brzdící manévr. Raketoplán
se vrací domů.
17:50 "Go for deorbit burn!" Jinak
řečeno, přistáváme na první možnost! 17:10 Na Floridě je zatím
krásné jasné počasí,
ale situace
se
ještě může změnit. Problém může
být snad je vítr. Stav
oblačnosti je na přiloženém snímku. 238. oběh (1. možnost) podrobněji
17:59:12
brzdicí manévr 18:30:05
vstup do atmosféry ve výšce
122 km 18:35:24
první zatáčka vlevo 18:44:14 přechod
do zatáčky vpravo 18:55:16
rychlost Mach 2,5 ve výšce 26
km 18:57:28
rychlost Mach 1 ve výšce 15 km 18:58:47 zatáčka
na dráhu ve výšce 10 km 19:01:50
přistání na Kennedy Space
Center, runway 33
KSC-
Kennedy Space Center, kosmická základna, Florida.
Raketoplán
letí
zádí vpřed otočen kabinou a
nákladovým
prostorem směrem k Zemi. Po brzdícím
zážehu (obr.
2) se raketoplán otočí
přídí vpřed jako
běžný letoun (obr. 3). Při sestupu zemskou
atmosférou (obr.
4)
chrání raketoplán tepelná
ochrana, což jsou
tepelně odolné dlaždice (FRSI do 400 °C, LRSI do 700
°C,
HRSI do 1 300 °C. Nejvíce žáru
vystavené části jsou
náběžné hrany křídel
a špička raketoplánu (černé
části
raketoplánu). Ty nejsou tvořeny dlaždicemi, ale
uhlík-uhlíkovým kompozitním
materiálem RCC (Reinforced Carbon-Carbon), který
snese
teploty přes 1
300 °C.
Při dalším sestupu udělá
raketoplán několik "kliček" pro
snížení rychlosti (obr. 4 a zelené trajektorie u
horní tabulky).
Raketoplány
přistávají jako kluzáky bez
jakéhokoliv
pohonu. Svou vysokou kosmickou rychlost zbrzdí o
atmosféru Země, poté ji ještě snižuje
úhybnými manévry a nakonec
naváděcí
otočkou o 360 stupňů před přistávací
dráhou (obr.zelené
trajektorie napravo u horní tabulky).
Přistává zhruba 7x strměji a 20x rychleji než
dopravní letadlo. Vše
probíhá automaticky,
pilot řízení přebírá až
před
přistávací dráhou.
6.11. - 15.
den letu Po
tradičním probuzení posádky se
vše začalo
připravovat na přistání. Proběhla
kontrola řídicích systémů
raketoplánu. Byl
proveden zkušební zážeh motorků RCS (Reaction Control System)
sloužící ke korekci dráhy
raketoplánu a zkušební
spuštění jednoho čerpadla
hydraulického systému APU
(Auxilliary Power Unit). Poté proběhl úklid a
ukládání nákladu
vnitřních prostor
raketplánu. Kosmo- nauté taktéž
provedli
nácvik přistávacího manévru
na
simulátoru PILOT (Portable In-flight Landing Operations
Trainer). Samozřejmě nesměla před přistáním
chybět
tradiční tiskovka.
Video
sestřihy z 15. dne k puštění (wmp), flash a stažení. ....................................................................................................................................................... 5.11. - 14.
den letu
Došlo
k odpojení raketoplánu od ISS v 11:32
SEČ,
poté raketoplán stanici ISS obletěl. Byla
provedena
poslední kontrola tepelné ochrany
raketoplánu
ramenem OBSS.
Odpojení
raketoplánu od ISS(Michal Václavík) Video
sestřihy z 14. dne k puštění (wmp), flash a stažení. ....................................................................................................................................................... 4.11. - 13.
den letu V
dopoledních hodinách našeho času
nastalo po probuzení posádky balení
a úklid vybavení. Proběhla rovněž
tisková
konference s evropským kosmonautem Paolo Angelo Nespoliim a
velitelkou mise, Pamelou Ann Melroy.
Přibližně o půl
osmé večerní se posádky rozloučili,
což se neobešlo
bez "tanečku" při písničce a někteří
kosmonauté se
při loučení neubránili dojetí. Pak se
uzavřely
průlezy mezi stanicí a raetoplánem.
Astronaut Daniel Tani se od dnešního dne stal členem
stálé posádky stanice
ISS, žezlo převzal po Claytonovi Andersonovi, který
se po půlročním pobytu na ISS vrací s
raketoplánem
na domů. Snímek napravo:
Balíme. Na stanici probíhá
balení a
příprava na opuštění ISS
posádkou
raketoplánu Discovery.
Rozloučení posádek (Michal Václavík) ....................................................................................................................................................... 3.11. - 12.
den letu
Oprava
solárního panelu P6-4B byla
provedena úspěšně a vše šlo
podle plánu. Astronaut Parazynski
po přemístění k panelu nejdříve
řídícímu centru popsal situaci a po poradě
pozemního týmu zasunul do
otvoru panelu tzv. "cufflink", planžetu
na
koncích pásku s drátkem. Pak
přestřihl vodící lanko a drát
sloužící jako "čep"
jednotlivých dílů solárních
článků,
protože se ukázalo, že lanko je
příliš
zamotané. Vodicí
lanko je u paty P6 připojeno na samonavíjecí
zařízení, takže Wheelock musel
kleštičkami
přidržovat přestřižené lanko a kontrolovat jeho
stažení
do navijáku. Po té nastalo
zasouvání
dalších čtyř "cufflinků". Parazynski
dostal příkaz pospíšit si s opravou,
zdálo
se, že bude málo času, ale nakonec se celý
výstup
EVA - 4 stihl dle harmonogramu. Snad proto, že výstup
samotný začal dříve o 35 min. Po
"zašití" byl panel za přítomnosti
astronauta po částech vysouván až
na plných 100%. Celý výstup
trval 7 hodin a 19 minut.
Záběr z opravy. Parazynski přestřihl drát
sloužící jako "čep" jednotlivých desek
panelu. Vpravo
- pohled na již "sešitý" panel s kosmonautem na
rameni OBSS.
Pohled od přilby kosmonauta Parazynskiho
při přesunu k solárnímu panelu na konci ramene
OBSS
(snímek vlevo). Opava, první přišel na
řadu přes 160cm dlouhý
"cufflink" č. 3 (vpravo).
Kosmonauté oficiálně zahájili
výstup EVA - 4
v 11:03 přepnutím skafandrů na vlastní zdroje
To
nejlepší z EVA - 4(Michal Václavík) ....................................................................................................................................................... 2.11. - 11.
den letu Zde detailní fotografie
poškození panelu P6-4B Snímky:
rameno SSRMS
si bere rameno OBSS a pohled na detail spojení.
Zatím
není jasné, jak je vodící
lanko zapleteno
do solárního panelu. Proto bude muset kosmonaut
Parazynski na
počátku výstupu nejprve zhodnotit situaci a podle
toho
jednat. Nejlepší by byla
ideální
snadná a rychlá varianta, kdy by se
vodící
lanko podařilo jen uvolnit bez poškození.
Ovšem
technici počítají s
nejhorší variantou. Ta
počítá s tím, že zapletenou
část lanka by
bylo nutné odstřihnout na obou stranách a
přisvorkovat
zbývající části lanka a
potrhané
části panelu tak, aby panel snesl
zatížení tahem
cca 30 kg, který je pro panel nutný při jeho
plném
rozvinutí a zajišťuje jeho tuhost.
Parazynski by se
přitom musel vypořádat s tím, že dolní
část
lanka je upevněna na navíjecím
mechanismu, který
by měl tendenci lanko
po přestřižení stáhnout ke
středovému úchytu
u nosníků ITS.
Schéma
ramen SSRMS a OBSS
sobotního výstupu. Na konci u panelu je
kosmonaut. Zdroj www.spaceflightnow.com
K dalším
komplikacím výstupu je fakt, že se Parazynski
bude
pohybovat blízko poškozeného
elektricky
aktivního zařízení, které
má
stejnosměrné napětí v řádu stovek
Voltů. Proto
bude mít nářadí izolované
páskou.
Problémem je
ještě skutečnost, že od místa opravy k
přechodové
komoře, kudy se kosmonauté vracejí do stanice
ISS, je
velká vzdálenost a doba návratu
přesahuje
bezpečnostní limit 30ti minut, což je výdrž
skafandru na
nouzovou zás
obu kyslíku. Toto
zvýšené riziko ale bude nutno při
tomto
výstupu do kosmu akceptovat.
Schéma
ramene OBSS.
Za střední část bude spojeno ramenem SSRMS. Klikni pro
zvetšení. Zdroj: sm.mdacorporation.com
Video
sestřihy z 11. dne k puštění (wmp), flash a stažení. ....................................................................................................................................................
1.11. - 10.
den letu
Výstup
EVA - 4 byl opět přesunut z
pátka na sobotu 3.11. Měl by začít kolem
deváté hodiny dopolední a trvat 6 hod
a 30 min.
Ovšem délka trvání
výstupu bude
záležet na okolnostech poškození.
Opravu provede
Scott Parazynski. Bude se jednat o jeden z
nejnáročnějších výstupů,
jaké byly u
ISS provedeny. Popis výstupu je u
předešlého dne.
Výstup byl opět odložen z důvodu příprav jak na
orbitě,
tak v řídícím centru. Je třeba
sestavit co
nejlepší plán výstupu a
opravy, protože nic
podobného astronauté na Zemi
nezkoušeli a
nenacvičovali. Plánovaný výstup do
kosmu, EVA- 5
byl zcela zrušen. Výstup EVA - 5 mohou
provést
astronauté stálé posádky
ISS později po
odletu raketoplánu. Stejně tak byla zrušena
inspekce
drhnoucího rotačního spoje SARJ.
Astronauté si dnešní den připravovali
pomůcky na
opravu poškozeného panelu. Proběhla
veselá
tisková konference s bývalým
americkým
prezidentem Georgem Bushem starším a Barbarou
Bushovou.
Video
sestřihy z 10. dne k puštění (wmp), flash a stažení. .......................................................................................................................................................
31.10. - 9.
den letu
Ve
večerních hodinách proběhl brífing
NASA (Mission
Status Briefing) ke stávající situaci,
ze
kterého vyplývá, že výstup
EVA - 4 bude
uskutečněn nejpravděpodobněji v pátek 2.11.,
případně v
sobotu 3.11. a bude celý věnován opravě
poškozeného panelu P6-4B.
Oprava bude pravděpodobně probíhat
tak, že kosmonaut Parazynsky bude na konci kombinace ramen SSRMS / OBSS (viz obrázky).
Rameno SSRMS na ISS by mělo držet rameno OBSS
za střední část a to z toho důvodu, že jiné
části obou ramen nejsou kompatibilní.
Existuje ještě
několik dalších zvažovaných
možností, jak
poškozený panel opravit. Zatím
není zcela
jasné, jak je vodící lanko na panelu
zachyceno a
trhá ho.
Je zvažována i
možnost opravy panelu při případném
výstupu EVA -
5 v neděli. V tomto případě by mise raketoplánu
byla
prodloužena o další den. Vypadá to na
zrušení inspekce SARJ-S3.
30.10. ráno
zasáhl levé křídlo
raketoplánu
větší úlomek kosmického
smetí nebo
mikrometeoroid. Zatím není rozsah
poškození
znám, podle síly nárazu by ale k
vážnějšímu
poškození dojít
nemělo. (A.Vítek)
Sluneční panely
sledující
Slunce se natáčejí podle
úhlu beta (tedy jsou
zhruba v situaci, která byla před svinutím panelů
na
jejich předešlém místě) a
problém je ve
velmi dobré situaci co se týká
řešení. Vše, co je třeba od
slunečních
panelů, je výkon. Nezáleží, jak
vypadá.
Vyřešení chce čas, který je k
dispozici.
Prvním úkolem bude vrátit se
k tomu, čemu se
říká normální
konfigurace. Zdroj:
spaceflightnow
V dopoledních
hodinách proběhla tisková konference s
astronauty Melroy
a Nespoliim a také prohlídka
poškozeného slunečního panelu
(viz. snímek
vlevo).
Po
poledni se uskutečnila společná konference
s posádkou raketoplánu Discovery i
ISS.
A Clay nám v rámci Halloweenu létal
v černém plášti :).
Video sestřihy z 9. dne k puštění (wmp),flash a stažení. ......................................................................................................................................................
30.10. - 8.
den letu Hlavním
úkolem dne byl třetí kosmický
výstup (EVA - 3), který provedli
kosmonauté
Parazynski a
Wheelock. Oproti
původnímu plánu začal výstup EVA - 3
dříve, v 9:45 SEČ. Trval 7
hod a 8 min. Kosmonauté připojili
nosník ITS-P6 k ITS-P5 a
propojili ho mechanicky a datově se stanicí ISS. Parazynski
provedl kontrolu spoje SARJ-P3, který byl zcela
čistý a neopotřebený. Kosmonauté
přenesli náhradní jednotku MBSU (Main Bus
Switching Unit) z
nákladového prostoru raketoplánu na
externí plošinu ESP-2 vedle modulu
Quest.Se
stanice byly rozloženy radiátory PVR na nosníku
P6 (viz. malý obrázek).
Při
rozkládání
25 dílu z jednatřiceti
druhé části slunečního panelu (4B)
došlo k jeho poškození. Je v něm
díra a
panel je na okrajích rovněž poškozen. Dle
včerejší tiskové konference NASA se
hledá
řešení, kterých je
několik, průběh mise
stanice ISS by to nemělo ohrozit.
Pohled od přilby kosmonauta. V
pozadí Země. ..................................................................................................................................................... 29.10. - 7.
den letu Dnes
byl přesunut odpojený modul
ITS-P6staničním
manipulátorem SSRMS
a manipulátorem
SRMS
raketoplánu. Kosmonauté musí
následující den při
kosmickém
výstupu EVA - 3 provést kompletní
mechanické, datové a elektrické
připojení.
Byl čas na volno posádky, kdy jsme mohli sledovat
veselé
kousky astronautů vyžívající stav
beztíže.
Proběhla rovněž tisková konference. Pobyt Discovery u ISS
byl prodloužen
o jeden den.
Došlo
tak na základě změny prací výstupu EVA
- 4.
Čtvrtý kosmický výstup (ČT 1.11.) by
měl
být celý věnován inspekci spoje SARJ -
S3.
Kosmonauti by měli postupně otevřít úplně
všechny
kryty kolem spoje SARJ a pokusit se zjistit, kde je problém
(předběžným rozborem odebraných vzorků bylo
zjitěno, že
"smetí" zřejmě nepochází z
izolačních krytů
kolem SARJ, ale pravděpodobně je to přímo ocel z konstrukce
spoje). Kvůli mnoství demontovaných krytů se
předpokládá EVA - 4 v plné
délce 6,5 hodiny
a navíc budou zřejmě zrušeny
plánované
testy oprav TPS metodou T-RAD. Protože má mít EVA
- 4
plnou délku, je pak třeba EVA - 5 odložit o jeden den, kvůli
procedurám v modulu Quest. Raketoplán by tak měl
od ISS
odletět později a přistát až 7.11.2007.
Zdroj
SpaceFlightNow, převzato od Aleše Holuba (kosmo.cz)
Video
sestřihy z 7. dne k puštění (wmp), flash a stažení. ..................................................................................................................................................... 28.10. - 6.
den letu Bylo třeba vykonat přípravy
ke druhému výstupu do volného prostoru
EVA - 2. Došlo k uchopení
příhradové
konstrukce ITS-P6 staničním manipulátorem SSRMS a
zahájení výstupu
vypuštěním
atmosféry
z přechodové komory. Byla
odpojena příhradová konstrukce
(nosník)
ITS-P6 z ITS-Z1. Byla provedena inspekce spoje SARJ-S3 (Solar Alpha Rotary Joint)
(pravobočního), který
zajišťuje natáčení
solárních panelů za Sluncem. Inspekce byla do plánu zahrnuta
po
problémech s "drhnutím", která
se projevují v obou směrech
otáčení spoje
SARJ-S3.
Bylo zjištěno, že v odkryté dutině
rotačního spoje
astronautem Danielem Taniim jsou malé kovové
špony, které zřejmně způsobují
nežádoucí drhnutí spoje. Vzorek
špon byl
odebrán pomocí "lepící
pásky" k
dalšímu vyhodnocení.
Dále bylo na modul Harmony nainstalováno
vnější
vybavení (úchytná
madla, pracovní plošiny, PDGF).
Došlo
také na instalaci PDGF-3 (Power and Data
Grapple
Fixture) na modul Harmony.
Video
sestřihy z 6. dne k puštění (wmp), flash a stažení. To
nejlepší z EVA - 2(Michal Václavík) ..................................................................................................................................................... 27.10. - 5.
den letu
Tento
den poprvé posádka na oběžné
dráze
vstoupila do nového modulu Harmony kde
bylo třeba
demontovat cca 700 šroubů a příchytek,
které
jistily různé části vybavení modulu
při
startu. Kosmonauté při vstupu do Harmony použili
roušky, aby náhodou nevdechli
případné
volně poletující částice.
Byl uskutečněn 1. výstup do kosmu -
EVA 1 (Extravehicular Activity). Byla složena
anténa SASA. Došlo k uchopení
modulu Harmony staničním manipulátorem
SSRMS a byl dočasně
připevněn na levobočním CBM portu
modulu Harmony k Node 1 (Unity).
Proběhla
příprava příhradové konstrukce ITS-P6
k demontáži. Byla provedena kontrola
hermetického spoje mezi moduly. Výstup EVA
1 oficiálně trval 6 hodin 14 minut a
všechny
plánované úkoly při něm byly splněny.
Video
sestřihy z 4. dne k puštění (wmp), flash a stažení.
To nejlepší z EVA - 1(Michal Václavík) ..................................................................................................................................................... 25.10. - 3.
den letu
Po
probuzení posádky byl proveden
korekční
manévr NC-4 a zahájen
přibližovací
manévr ke stanici ISS. Raketoplán provedl
rotační
manévr RPM (otočku) pro kontrolu povrchu
raketoplánu
posádkou ISS. Ve 12:33
UT došlo ke spojení raketoplánu s ISS,
otevření průlezů a
přivítání
posádek. Astronauti
Parazynski a Wheelock spí v přechodové komoře
Quest při tlaku kolem 700 hPa.
Záznam spojovacího manévru RPM
a připojení a přivítání posádek(Michal Václavík) .....................................................................................................................................................
24.10. - 2.
den letu
Po
probuzení posádky byl
proveden korekční manévr NC-2 a později
NC - 3. Nástavec
OBSS se připojil k
manipulátoru SRMS. Byla provedena kontrola
tepelné
ochrany raketoplánu. Byly provedeny kontroly skafandrů pro
výstupy do kosmu.
Video
sestřihy z 2. dne k puštění (wmp), flash a stažení. .....................................................................................................................................................
T +37:00 navedení na
oběžnou dráhu T +20:00
raketoplán na suborbitální
dráze T +08:50
odhození nádrže ET T
+08:24 vypnutí SSME (hlavních motorů
raketoplánu) T +04:08
výška 100 km T +02:08
výška 50 km T +02:03
oddělení motorů SRB (bočních
přídavných motorů) T +00:49 SSME na
plný tah T +00:34
snížení tahu SSME T +00:00 start (15:38:19
UT)
17:38:19 Start 17:33:20
Začátek startovního okna
17:33:20 Spuštění čerpadel APU
(tlakování hydrauliky)
17:33:25 Ukončení doplňování
LO2 do nádrže ET
17:34:20 Čistící sekvence pro sekvence
pro hydraulický test
17:34:25 Zkoušky
ovládání aerodynamických
ploch
17:34:50 Zkoušky vychylování
motorů SSME
17:35:25 Tlakování
kyslíkové nádrže v ET
17:35:45 Palivové články
přechází na vnitřní zdroje
17:35:50 Výmazání paměti
počítače hlídajícího
závady a poruchy
17:36:20 Posádka uzavírá
průzory přileb
17:36:23 Tlakování
vodíkové nádrže v ET
17:31 Odsunutí
přístupového můstku k raketoplánu 17:29 Obnovení
odpočítávání (T-9 m).
Situace s ledem
nebrání startu. Je zelená pro start!
17:17 Vypadalo to na problém:
drobný
únik hélia uvnitř
nákladového prostoru,
ovšem bylo zjištěno, že
kolísání
tlaku bylo způsobeno kolísáním teploty
v trupu,
nikoli únikem.
17:13 Právě
probíhá ověření připravenosti ke startu
17:05 Počasí je GO, tedy pro start.
16:44 Začátek
závěrečného přerušení (T-9
m). Kosmodrom je vyklizen pro start .
16:38 Situace s ledem je
optimističtější (viz snímek):
16:34
Záložní
počítač raketoplánu
přechází na program
OPS-1, což je program pro jednotlivé fáze letu 1
- start,
(2 - let na dráze, 3- sestup atmosférou).
"Ledaři"
odjíždějí od rampy. Led
odtává.
16:33 Obnovení
odpočítávání (T-20 min)
16:27: Se
zpožděním se vyklízí
bílá místnost.
16:17: Počasí je pro start. Přenos
startu bude vysílat ČT24.
16:13: V 16:23 by měl nastat
plánovaný
začátek přerušení
odpočítávání (T-20 min) 16:05:
Technici pořizují
vysokorozlišující fotky
ledu
k dalšímu vyhodnocení. Kus ledu je na
přírubě potrubí mezi ET a motorovým
prostorem. 16:00:
Ředitel předstartovních příprav
vysílá
znovu na rampu "ledovací tým", aby prozkoumal
naakumulovaný led. Jiné technické
problémy
nejsou. Počasi - možnost vytvoření kumulů. (A Vítek)
15:50: Začala kontrola hermetičnosti průlezu.
15:20: Posádka už kompletně usazena a
připoutána.
V 15:23 by mělo dojít k vyklizení
bílé
místnosti.
15:05: Posádka nastupuje do kokpitu, už je
usazen 6 kosmonaut ze sedmi. Pravděpodobnost startu je stále
na 40%
............................................................................... Všeobecně
09:13
Začátek plnění nádrže ET
vodíkem 11:08
Dotankování vodíku 11:13
Začátek přerušení
odpočítávání (T-3 hod) 12:30
Zahájení přenosu na NASA TV 12:38
Meteorologický brífing
posádky 13:43
Obnovení
odpočítávání (T-3 hod) 13:48
Odjezd posádky z budovy O&C 14:18
Nástup posádky do
raketoplánu 15:23
Uzavření vstupního průlezu do
raketoplánu 16:44
Začátek závěrečného
přerušení (T-9 m) 17:09
Ověření připravenosti ke startu 17:29
Obnovení
odpočítávání (T-9 m) 17:30
Odsunutí přístupového
můstku k raketoplánu 17:38
Zážeh hlavních motorů SSME (T-6,6
sec)
NASA TV, kde si vyberete player
dle vašeho přehrávače v PC
(šedé pole).