15.
den mise - 14.6. - PŘISTÁNÍ, UKONČENÍ MISE Časy jsou
uváděny vSELČ.
Raketoplán
Discovery přistál na KSC v 17:15:19 SELČ na dráze 15.
Tímto je mise STS-124 skončena. Trvala 13 dní, 18 hodin,
13 minut a 7 sekund.
8:32 budíček posádky STS písní
11:12 zapojení počítačů skupiny B 11:27 nastavení inerciálních plošin navigačního systému
12:10 zahájení příprav k přistání
12:35 instalace křesel na obytné palubě raketoplánu 12:41 zahájena konfigurace palubních počítačů DPS (Data Processing System) pro přistání
12:45 konfigurace hydraulického systému
12:51 konec konfigurace palubních počítačů pro přistání 12:55 demontáž dejodizátoru pitné vody GIRA (Galley Iodine Removal Assembly)
13:00 předběžná kontrola nastavení ovládacích prvků pro přistání
13:10 prověrka tepelného výparníku FES (Flash Evaporator System)
13:16 konfigurace nákladového prostoru před uzavřením dveří
13:30 zahájení uzavírání
dveří nákladového prostoru raketoplánu -
PLBD (Payload Bay Doors),
zavírání trvá 13 minut
14:12 deaktivace sledovače hvězd navigačního systému
14:15 kontrola nastavení ovládacích prvků pro přistání
14:25 aktualizace předběžných údajů PAD (Preliminary Advisory Data) pro brzdicí manévr
14:30 začátek závěrečných příprav k brzdicímu manévru
(opakování procedur a časového harmonogramu)
14:45 velitel a pilot si oblékají skafandry
15:00 letoví specialisté si oblékají skafandry
15:02 nastavení inerciálních plošin navigačního systému IMU
15:10 velitel a pilot se poutají do křesel
15:11 deaktivace systému pro odstraňování oxidu uhličitého
15:27 závěrečná aktualizace údajů pro brzdicí manévr
15:27 zkoušky vychylování motorů OMS (Orbital Maneuvering System)
15:30 příprava hydraulických čerpadel APU (Auxilliary Power Unit) ke spuštění
15:35 deaktivace palubní kuchyně
15:37 deaktivace palubního záchodu WCS (Waste Collection System)
15:40 příprava motorů OMS (Orbital Maneuvering System) ke spuštění
15:45 uzavření od větrávacích ventilů nákladového prostoru 15:48 byl vydán souhlas s přistáním řídícího střediska v Houstonu
(MCC-H - Mission Control Center Houston nebo také ISSFCR - International Space Station
Flight Control Room)
Oběh 217 - 1. možnost přistání 15:52 zahájení manévru do orientace pro brzdicí manévr
15:56 letoví specialisté se poutají do křesel 16:05 spuštění jednoho čerpadla APU (Auxilliary Power Unit) hydraulického systému 16:10:12brzdicí manévr dvěma motoryOMS (Orbital Maneuvering System)
16:12:46 konec brzdícího manévru 16:43
vstup do atmosféry relativní
rychlostí 7,59 km/s ve výšce 122 km nad Tichým oceánem
ve
vzdálenosti 8 125 km od místa přistání
16:48:36 zahájení první zatáčky vlevo 16:58:33 přechod do zatáčky vpravo 17:02:00 zachycení raketoplánu pomocí C-radaru, první vizuální kontakt 17:08:46 rychlost cca 3 000 km/hod (nižší než Mach 2,5) ve výšce 25 km
17:11:00 rychlost nižší než Mach 1 ve výšce 15 km 17:15:18 přistání na kosmodromu KSC na Floridě,
dráha 15 letiště SLF (Shuttle Landing Facility) Zdroj
harmonogramu William Harwood, www.cbsnews.com a Space 40
Raketoplán
letí
zádí vpřed otočen kabinou a
nákladovým
prostorem směrem k Zemi. Po brzdícím
zážehu (obr.
2) se raketoplán otočí
přídí vpřed jako
běžný letoun (obr. 3). Při sestupu zemskou
atmosférou (obr.
4)
chrání raketoplán tepelná
ochrana, což jsou
tepelně odolné dlaždice (FRSI do 400 °C, LRSI do 700 °C,
HRSI do 1 300 °C. Nejvíce žáru
vystavené části jsou
náběžné hrany křídel
a špička raketoplánu (černé
části
raketoplánu). Ty nejsou tvořeny dlaždicemi, ale
uhlík-uhlíkovým kompozitním
materiálem RCC (Reinforced Carbon-Carbon), který
snese
teploty přes 1
300 °C.
Při dalším sestupu udělá
raketoplán několik "kliček" pro
snížení rychlosti (obr. 4).
Horní paluba:
1
- Mark
Edward Kelly
(velitel), 2
- Kenneth
Todd Ham 3
- Karen
Lujean Nyberg, 4
- Ronald
John Garan, jr Dolní
paluba: 5
- Michael
Edward Fossum, 6
- Akihiko
Hoshide,
7
- Garrett Erin Reisman .......................................................................................................................................................
14.
den mise - 13.6. - PŘÍPRAVY NA PŘISTÁNÍ Předposlední
den před plánovaným přistáním byla
posádka vzbuzena starou písní "Baby Won't
You Please Come Home" od Louis Primy and Keelyho Smithse. Den byl
věnován přípravám na návrat na rodnou
planetu. Prováděl se mimo jiné úklid
vnitřních prostor raketoplánu, kontrola systémů
družicového stupně, zkušební zážeh motorů
reaktivního orientačního systému RCS (Reaction
Control System) i nácvik přistávacího
manévru na simulátoru PILOT (Portable In-flight Landing
Operations Trainer). Byla instalována speciální
sedačka pro Garretta Reismana (po tří měsíčním
pobytu na ISS), který je při přistání více
v záklonu než zbytek posádky. Posádku ze začátku vystrašil
poletující předmět vedle raketoplánu, později se
ukázalo, že se jedná o jednu ze tří vložek,
která je umístěna mezi panely aerodynamické brzdy.
Ta slouží jako ochrana proti zahřívání
závěsů a hydraulických ovladačů při zážehu motorů
SSME během navádění na oběžnou dráhu. Pro
přistání raketoplánu to nemá
žádný vliv. (A. Vítek)
Schéma umístění vložek ve směrovém křídle raketoplánu (NASA)
Sestřihy
ze 14. dne k puštění(wmp) a stažení(space-multimedia)
13.
den mise - 12.6. - OSOBNÍ VOLNO Dnes
měla většinu dne posádka raketoplánu osobní
volno, ve které si mohli v soukromé telefonní
konfe- renci povídat s rodinnými
příslušníky. Pak proběhla veselá
tisková videokonference konference a uložení
prodlužovací tyče IBA (Inspection Boom Assembly)
s přístroji OBSS (2) (Orbiter Boom Sensor System)
do nákladového prostoru raketoplánu a vypojení manipulágtoruSRMS
(2, 3) (Shuttle Remote Manipulator System).
Sestřihy
ze 13. dne k puštění(wmp) a stažení(space-multimedia)
12.
den mise - 11.6. - ODLET RAKETOPLÁNU OD ISS Významných
úkolem dvanáctého dne mise bylo
odpojení raketoplánu od stanice ISS.
Ještě před odpojením došlo k instalaci
televizní kamery ve stykovacím modulu ODS. K
úkonům spojených
s oddělením
patří zapojení počítačů skupiny B
(Orbiter Docking System), později, po oddělení
k jejich
vypojení. K odpojení raketoplánu od
ISS došlo ve 13:42 SELČ. Pak se raketoplán začal
pomalu vzdalovat a začal nádherný oblet stanice
ISS. Po dvou úhybných separačních
manévrech se raketoplán začal vzdalovat od
svého dočasného kotviště. Později byla
provedena kontrola tepelné ochrany raketoplánu
přístroji OBSS (2) (Orbiter Boom Sensor System) na
prodlužovací tyči IBA (Inspection Boom Assembly).
11.
den mise - 10.6. - ROZLOUČENÍ POSÁDEK Jedenáctý
den mise proběhla poslední překládka
nákladu do raketoplánu, uložení
skafandrů EMU (Extravehicular Mobility Unit) do přechodové
komory raketoplánu a úklid
nářadí a pomůcek pro výstupy
do kosmu.
Byla provedena demontáž systému pro
přečerpávání kyslíku z
raketoplánu do nádrží ISS.
Ve
večerních hodinách našeho času se
posádky raketoplánu a ISS slavnostně rozloučily a
průlezy uzavřely. Proběhla kontrola přístrojů pro let
raketo- plánu ve formaci s ISS a kontrola hermetičnosti
vestibulu mezi ISS a raketoplánem.
Sestřihy
z 11. dne k puštění(wmp) a stažení(space-multimedia)
Rozloučení
posádek kpuštění
(wmp) a stažení(space-multimedia)
Rozloučení
posádek a odpojení od ISSke
stažení v
ASF a AVI (M.
Václavík)
10.
den mise - 9.6. - PRÁCE V KIBO-PM A TEST JRMS Budíček se nesl v
podání pochodového sboru
z Texas
A & M University, Fightin
'Texas Aggie Band (2) (známého
také zkráceně jako Aggie Band) a
písní The Spirit of Aggieland.
Uvnitř stanice ISS byla provedena výměna
některých
dílů skafandrů EMU (Extravehicular Mobility Unit) a
příprava na úklid skafandrů EMU,
nářadí a
pomůcek
k přenosu do raketoplánu
následující den.
Dále došlo k vypojení a
přemístění
přenosných počítačů PCS (Portable Computer
System) a
pokračovali práce ve vybavování
modulu Kibo-PM. Došlo i na
výměnu dílů dobíječky
akumulátorových baterií pro skafandry
v modulu Quest (2,3).
Vně stanice ISS byly provedeny testy robotického
manipulátoru JRMS (JEM Remote Manipulator System). Na JRMS
proběhly testy brzd v jeho otočných kloubech,
poté byl
japonský manipulátor JRMS uložen do
parkovací
polohy.
V závěru pracovního dne se uskutečnila
společná
tisková konference posádek ISS a
raketoplánu a Kosmický
Přemek Podlaha
společné
fotografování.
Sestřihy
z 10. dne k puštění(wmp) a stažení(space-multimedia)
9.
den mise - 8.6. - VÝSTUP
EVA-3 Dnes posádku
raketoplánu budila veselá televizní
píseň The Mickey Mouse Club.
Výstup EVA-3 začal oficiálně v 15:55 a skončil
ve 22:28 SELČ v délce trvání 6 hodin a
33 minut.
Prvním úkolem bylo vyzvednutí
nové
nádrže se stlačeným dusíkem NTA
(Nitrogen Tank
Assembly)
z úložné plošiny ESP-3 (External
Stowage Platform)
na příhradové konstrukci ITS-P3 astronautem
Fossumem, kde
ji přichytil na zábradlí. Ronald Garan současně
vyjmul
prázdnou nádrž NTA z
příhradové konstrukce
ITS-S1 a pomocí manipulátoru SSRMS byl s
nádrží NTA, kterou držel v rukou, přenesen k
příhradové konstrukci ITS-P3. Zde Fossum starou
nádrž upevnil na úložnou plošinu ESP-3
a Garan byl
s novou nádrží NTA přenesen zpět ke konstrukci
ITS-S1.
Pak Garan provedl zapojení nové nádrže
NTA
(elektrická kabaláž, tlakové hadice).
Mezitím
se astronaut Fossum přemístil k rotačnímu spoji
SARJ-P3,
aby odebral vzorek z povrchu spoje pro analízu.
Poté
odstraňoval tepelnou izolaci z robo- tického
manipulátoru
JRMS (JEM Remote Manipulator System) a instaloval
protimeteorické štíty MMOD (Micro
Meteoroid
Orbital Debris) na stykovací uzel ACBM (Active Common
Berthing
Mechanism) mezi Kibo-PM a Kibo-ELM. Garan provedl instalaci
opravené externí tv kamery ETVCG (External
Television
Camera Group) na nosník CP9 (Camera Point).
Byl to 112
kosmický
výstup (EVA - Extravehicular Activity) v historii
Mezinárodní kosmické stanice (ISS) od
roku 1998 o
celkovém součtu 706 hodin a 36 minut
a o třináctý výstup v roce 2008.
Sestřihy
z 9. dne k puštění(wmp) a stažení(space-multimedia)
Postup prací při
EVA-3 kpuštění
(wmp) a stažení(space-multimedia)
EVA-3
komplet ke stažení: díl 1(481
MB),díl
2(415
MB), díl 3(302
MB)
EVA-3
sestřihy, to nejlepší ke
stažení v
ASF (128
MB) a AVI (141
MB)(M.
Václavík)
8.
den mise - 7.6. - PRVNÍ
ROZTAŽENÍ MANIPULÁTORU RMS A PŘÍPRAVA
NA EVA-3
Po písničce Taking
Off od japonské skupiny Godaigo, astro- nauté
pokračovali ve
vybavování
modulu a vestibulu Kibo ELM-PS a Kibo-PM. Došlo k
oživení
japonského robotického manipulátoru
RMS (Remote
Manipulator System) a k jeho roztažení. Proběhly dvě
tiskové videokonference, jedna společná
všech
posádek a jedna pro JAXA, za účasti Akihiko
Hoshideho a
Marka Kellyho. Proběhla rovněž příprava na třetí
nadcházející výstup vně
stanici ISS, EVA-3.
Sestřihy
z 8. dne k puštění(wmp) a stažení(space-multimedia)
7.
den mise - 6.6. - PŘEMÍSTĚNÍ
LOGISTICKÉHO MODULU KIBO ELM-PS NA KIBO-PM Píseň
Bright As Yellow od skupiny The
Innocence Mission uvítala posádku v
další pracovní den.
V první části dne proběhla příprava
vestibulu
na odpojení mezi moduly Harmony a Kibo-ELM
(JPM-ELM). Ve večerních hodinách
našeho času jsme
mohli shlédnout videokonferenci z oběžné
dráhy.
Pak byl manipulátorem SSRMS (Space Station Remote
Manipulator System) uchopen modul Kibo-ELM.
Poté došlo k rozpojení
stykovacího uzlu CBM (Common Berthing Mechanism)
a k přesunu modulu Kibo-ELM na horní
stykovací uzel ACBM(Active Common Berthing Mechanism)
modulu Kibo-PM. Po 20ti minutách od připojení se
mezi
moduly začalo s první fází
zamykání
zámků stykovacího uzlu CBM (Common Berthing Mechanism)
a po dalších 20ti minutách k
fázi
druhé. Tím došlo k trvalému
připojení modulu Kibo-PS (ELM-PS) s modulem Kibo-PM (ELM-PM).
Schéma
pasivních a aktivních zámků
stykovacího
uzlu CBM, které jsou mezi moduly Harmony
a Kibo-PM a Kibo-PM a Kibo-ELM-PS.
Sestřihy
ze 7. dne k puštění(wmp) a stažení(space-multimedia)
6.
den mise - 5.6. - VÝSTUP
EVA-2 Šestý
den mise začínala pro posádku
písní Fly Away od Lennyho
Kravitze. Byla adresována pro Ronalda
Garana od jeho ženy Karmel.
Druhý
výstup začal dříve, v 17:04. Prvním
úkolem
byla montáž dvou televizních kamer na modul Kibo-PM. Pak se
astronauté přesunuli na japonský
robotický manipulátor JEM-RMS
(JEM Remote Manipulator System), ze kterého sundali sedm
tepelných krytů. Dále připravili horní
stykovací uzel ACBM (Active Common Berthing
Mechanism) na Kibo-PM
sundáním krytů k připojení modulu Kibo-ELM
(Experiment Logistics Module), který je na stanici ISS od
minulého letu STS-123 Endeavour. Poté instalovali
kryty
TR a KL.
V další části výstupu
provedli
výměnu nádrže NTA (Nitrogen Tank Assembly) na
plošiněESP-3 (External Stowage Platform).
Nyní je na plošině ESP-3 umístěna
nová
nádrž, která bude při EVA-3 přemístěna
na ITS-S1 a
na dosavadní místo přijde nádrž
prázdná. Dále byla provedena
demontáž
externí kamery ETVCG (External Television Camera Group) s vadnou
napájecí jednotkou z nosníku CP-9
(Camera Points 9). Opravená kamera by měla
být nainstalována znovu při třetím
výstupu
(EVA-3). Mimo dlouhodobý plán Michael Fossum
provedl
inspekci levobočního rotačního spoje SARJ-P3, při
které nezjistil
žádné závady a
poškození.
Výstup EVA-2, který uskutečnil Michael
Fossum a Ronald Garan byl ukončen v 00:15 SELČ
a trva 7 hodin a 11 minut.
Jednalo se o
111
kosmický výstup (EVA - Extravehicular Activity) v
historii Mezinárodní kosmické stanice
(ISS) od
roku 1998 o celkovém součtu 700 hodin a 3 minuty
a o dvanáctý výstup v tomto roce.
Sestřihy
ze 6. dne k puštění(wmp) a stažení(space-multimedia)
Postup prací při
EVA-2 kpuštění
(wmp) a stažení(space-multimedia)
5.
den mise - 4.6. - VSTUP DO KIBO-PM Po
téměř celý 5. den mise probíhala
příprava
vestibulu mezi moduly Harmony (2) a Kibo-PM (JEM PM) k jeho
otevření. Další část
posádky se
věnovala přenášení nákladu
mezi Discovery a
ISS, kontrole přístrojů na OBSS (2), přípravě
modulu Quest (2),
skafandrůEMU (Extravehicular Mobility Unit)
(2, 3), nářadí a
nástrojů na zítřejší
výstup EVA-2 a
zprovozňováním komunikačního
kanálu B pro Kibo-PM.
Astronaut Oleg Kononěnko nainstaloval novou
pumpu dovezenou posádkou Discovery do částečně
porouchaného wc v modulu Zvezda.
Ve 23:05 SELČ došlo po
úvodní řeči Akihiko
Hoshideka (částečně v japonštině) k
slavnostnímu
otevření průlezu do Kibo-PM. Kamera v
japonském modulu
nabídla pohled z druhé strany o několik minut
dříve. O 4 minuty později se posádka radostně
rozletěla
po prázdném prostorném modulu, kde
někteří
předváděli pěkné atletické
kreace, což ocenil
tým v řídícím centru na
Zemi potleskem.
Posádka instalovala do modulu Kibo-PM mobilní
počítače. V závěru dne se astronauté
věnovali
přípravě a studiu prací na kosmický
výstup
EVA-2.
Dnešní den byla posádka probuzena
písní Have You Ever zpěvačky Brandi
Carlile.
Sestřihy
z 5. dne k puštění(wmp) a stažení(space-multimedia)
4.
den mise - 3.6. - VÝSTUP EVA-1 "Dobré ráno Discovery. A
dobré ráno Aki," vítá
astronautka Shannon Lucid (2) z Houstonu posádku
raketoplánu. "Dobré
ráno Shannon a týme," odpověděl Hoshide. To byla
písnička od mých
přátel z vysoké školy." Tak začal pro
posádku 4. den ve vesmíru.
Posádce byla zahrána píseň Hold Me
With The Robot Arm od autora Yusuka
Hannawa.
Hlavním
tématem dnešního dne bylo
vyzvednutí modulu
Kibo-PM z nákladového prostoru
raketoplánu, jeho
připojení k modulu Harmony a inspekce
rotačního spoje do
SARJ-S3. Ačkoliv první výstup této
mise mohl
začít o cca půl hodiny dříve, začal naopak v
18:22, tedy
o 50 minut později oproti plánu.
Problémem byl kabel ke
sluchátkům
komunikačního zařízení
v přilbě skafandru Michaela Fossuma.
Během výstupu, provedeného astronauty Michaelem
Edwardem
Fossumem a Ronaldem Johnem Garanem juniorem, bylo provedeno
přemístění nástavceOBSS (2) z
příhradové konstrukce ITS-S1, kdy bylOBSS (2) vyzvednut
manipulátorem ISS, SSRMSa předán
manipulátoru raketoplánuSRMS
(2, 3).
Poté astronauté modul Kibo-PM odjistili, sejmuli
kryty a
odpojili kabely temperování modulu.
Poté byl již
Kibo-PM pomocí manipulátoru (ramene) SSRMS přemístěn na modul Harmony,
kde došlo v 1:01 k jeho pevnému
připojení.
Mezitím astronauté provedli inspekci
rotačního
spoje SARJ-S3, nainstalovali ložisko a provedli testy, jak by bylo
možné vyčistit vadný spoj od kovových
špon.
Zkoušelo se čištění stěrkou s
"vazelínou",
hadříkem s "vazelínou" nebo stěrkou na sucho.
Výstup EVA-1 skončil v 01:10 SELČ a trval 6 hodin a
48 minut. Jednalo se o 110
kosmický výstup (EVA) v historii
Mezinárodní kosmické stanice (ISS)
o celkovém součtu 692 hodin a 52 minut a o
jedenáctý výstup v tomto roce.
Přemisťování
Kibo-PM obrazem
U snímku 3 a 5 (od shora do
prava) jsou
vidět v horní části snímků
sluneční panely
evropské zásobovací lodi ATV
a v popředí ruské lodě, transportní Sojuz a
zásobovací Progress.
Dole: vlevo Kibo-PM, vpravo
Harmony. Najděte tři rozdíly :)
Sestřihy
ze 4. dne k puštění(wmp) a stažení(space-multimedia)
EVA-1
komplet ke stažení: díl 1(408
MB),díl
2(450
MB), díl 3(169
MB), díl 4(313
MB)
Postup prací při
EVA-1 kpuštění
(wmp) a stažení(space-multimedia)
EVA-1
sestřihy, to nejlepší ke
stažení v
ASF (68
MB) a AVI (111
MB)(M.
Václavík)
Zpráva
ze startovací rampy LC-39A .......................................................................................
Při
startu raketoplánu Discovery došlo k
poškození přízemní
části
startovací rampy LC-39A.
Rozsáhlé škody
vznikly na pravé straně kanálu, který
odvádí spaliny z motorů SRB.
Žáruvzdorné
panely a betonové tvárnice byly
poškozeny nebo
vytrhány a rozmetány po okolí.
Poškozen byl
i obvodový plot. Zatím není
jasná
příčina poškození, nebo zda
úlomky mohly
pro Discovery znamenat nějaké riziko. Odborníci
věří, že škody budou do
dalšího
plánovaného letu 8. října, kdy
má startovat
Atlantis, opraveny a že pro tuto misi nemá
poškození startovací rampy
žádný
dopad. Bylo zahájeno
vyšetřování
poškozeného příkopu rampy 39A, kde
kusy
žáruvzdorných cihel a betonu byly
rozmetány až k
bezpečnostnímu plotu ve vzdálenosti
necelých 500
metrů
(1 500 stop).
Rampa byla stavěna v 60tých letech pro program Apollo. Potom
se
po desetiletí používala pro lety
raketoplánů, a
toto je nejzávažnější
poškození
této části rampy od jejího vzniku.
Dnes posádku budila
píseň Away From Home od mexi- ckého
zpěváka Josého Moliny.
Přibližování a spojení
s mezinárodní kosmickou stanicí (ISS)
proběhlo s
menším zpožděním, ve 20:03, tedy o 9
minut později
oproti plánu. Po kontrole kermetičnosti došlo ve
21:36 ke
šťastnému shledání
tří členné
posádky ISS a sedmičlené posádky
raketoplánu. Po bezpečnostním
školení měli
astronauté na pilno. Byly přeneseny skafandry EMU
(Extravehicular Mobility Unit), používané na
výstupy vně ISS a nářadí
a pomůcky z raketoplánu na ISS. Rovněž byla přenesena
tvarová výplň křesla IELK (Individual Equipment
&
Liner Kit) pro Chamitoffa a její instalace v
návratovém modulu transportní
lodi Sojuz-TMA
12. Před večerkou si astronauté opakovali a studovali
postupy
následujícího prvního
výstupu do
kosmického prostoru (EVA-1). Astronauté Garan a Fossum šli
spát do přechodové komory Quest (2,3).
Připojení
raketoplánu k
ISS a RPM otočka v ASF a AVIke stažení(M.
Václavík)
2.
den mise - 1.6. - KONTROLA První
budíček astronautů na oběžné dráze
proběhl písní Tvé
nejdivočejší sny
(Your Wildest Dreams) od skupiny The Moody Blues
ve 13:02. Došlo ke kontrole náběžných
hran
křídel, přídě raketoplánu a
nákla- dového prostoru, ale pouze ramenem SRMS
(Shuttle Remote Manipulator System)
bez nástavce OBSS (2), který je uložen na
stanici ISS,
protože by se vzhledem
k velikosti nákladu, modulu JEM PM
do
nákladového prostoru raketoplánu
nevešel.
Kontrola byla provede- na kamerou, pouze vizuálně, bez
laserového skeneru, proto nebude možno detektovat
případná drobná
poškození.
Kompletní kontrola tepelné ochrany
proběhne až po znovu napojeníOBSS (2) na SRMS
(2, 3).
Průzkum tepelné
ochrany raketo- plánu proběhl uspokojivě, bez
známek poškození. Proběhla rovněž
tisková konference
z raketoplánu.
Na snímku z NASA TV je pohled kamery
umístěné na rameni SRMS
směrem do nákladového prostoru
raketoplánu a kabinu. Za kabinou se
nalézá spojovací modul ODS (Orbiter
Docking System) (obr.)
Kosmonaté také zkontrolovali skafandry EMU (Extravehicular Mobility Unit)
(2, 3), které se
používají pro výstup do
volného kosmického prostoru.
Drobné
úlomky izolační pěny z nádrže ET byly
pozorovány 34 sekund po odhození motorů na
tuhá
paliva, SRB. Dříve, po 18ti sekundách po
odhození
SRB byl zaznamenám větší
úlomek
izolační pěny. Žádný
pozorovaný
úlomek nezasáhl křídlo
raketoplánu.
Raketoplán
Discovery úspěšně odstartoval a po 36
minutách a 51 sekundách dosáhl
stabilní
oběžné dráhy.
Všechny
systémy fungují bezvadně, počasí je
příznivé, stav je GO pro start!
Ve 22:08
dojde k
závěrečnému přerušení
odpočítávání,
které se znovu
rozběhne ve 22:53. Ověřuje se připravenost ke startu.
Ve 21:47
dojde k
poslednímu přerušení
odpočítávání,
které se znovu
rozběhne po 10ti minutách. Dveře raketoplánu jsou
již
uzavřené, zkouška spojení proběhla
úspěšně.
Celá
posádka je kompletně usazena v kokpitu
raketoplánu.
Nyní budou probíhat zkoušky
spojení s
řídícími centry a ve 20:45 se uzavřou
dveře
raketoplánu.
Usazení
posádky při startu
Horní paluba:
1
- Mark
Edward Kelly
(velitel), 2
- Kenneth
Todd Ham 3
- Karen
Lujean Nyberg, 4
- Ronald
John Garan, jr Dolní
paluba: 5
- Michael
Edward Fossum, 6
- Akihiko
Hoshide,
7
- Gregory Errol Chamitoff
Jako
první se do horní paluby kokpitu usadil velitel
mise Mark
Kelly, násle- duje Ronald Garan jr. a astronautka
Karen
Nyberg. Do dolní paluby se usadí Michael Fossum,
Akihiko
Hoshide z JAXA a Gregory Chamitoff.
Posádka
raketoplánu je na cestě ke startovací rampě v
autobusu AstroVan.
"Ledovací"
tým nyní kontroluje startovní komplex,
zdali se na
něm netvoří led a trhliny. Mají na sobě
červené
nehořlavé kombinézy. Každý člen
má rovněž
vlastní nouzový dýchací systém, kde je
zásoba kyslíku
na 10 minut.
Bylo
dokončeno tankování paliva do
vnější
nádrže ET, což představuje dohromady
téměř 2 000
000
litrů kapalného vodíku a kyslíku.
Tankování bylo dokončeno v 16:36 a trvalo
3 hodiny a 2 minuty. Nyní se již bude průběžně dopňovat za
palivo odpařené. Kapalný kyslík je
plněn při
teplotě mínus cca 150 °C (298 F)
a vodík při mínus cca 220 °C (423 F).
Všechny čtyři ECO senzory jsou v pořádku. Veškeré
systémy fungují
bezvadně, počasí dává stále
80%
šanci na start. O půl jedné našeho
času bude posádka vstávat. Po 12:00 hodině začalo
na Floridě svítat (viz. snímek) Rekapitulace
letu od startu
až po základní suborbitální
dráhu. Časy
jsou uváděny v SELČ: 23:02:09 ( 00:00:00)
Zážeh motorů SRB (start)
23:02:19 (+00:00:10) Začátek rotačního
manévru
23:02:45 (+00:00:36) Snížení tahu motorů
SSME
23:02:57 [+00:00:48] Obnovení plného tahu motorů
SSME
23:03:08 (+00:00:59) Maximální
aerodynamické namáhání (Max
Q)
23:04:13 (+00:02:04) Oddělení motorů SRB
23:04:23 (+00:02:14) Zážeh motorů OMS (na dobu
2:15) pro
pomoc při vzletu
23:05:57 (+00:03:48) "Negative return" (konec možnosti
navracejícího manévru
RTLS)
23:07:56 (+00:05:47) Zahájení
otáčení raketoplánu do polohy spodkem
k Zemi (nad nádrž ET)
23:10:33 (+00:08:24) MECO - Vypnutí motorů SSME
(přechodová dráha)
23:10:52 (+00:08:43) Odhození
vnější
přídavné nádrže ET
23:39:00 (+00:36:51) Manévr OMS-2 (dosažení
stabilní dráhykolem Země)